Ny Växelväljare och aluminium vred XC60

 Jo så, visst måste man ge sin XC60 lite kärlek också.

Problemet med senare snitt av CCM paneler så är ”gubben” i aluminium har en tendens att luckras upp, Dvs att aluminiumbeläggningen lossnar, det är ju inget snyggt och jag stör mig på sådana fel. Därför införskaffades en bättre CCM panel från skroten.Och även här en CCM panel med aluminiumvreden. Eftersom man måste plocka isär hela mitt-konsolen för denna operation, så passade jag även på att byta ut växel-väljaren mot den lite nyare sorten som kom 2014 och framåt. Grundmodellen finns för i stort vilket pris som helst på skroten. Passade även på att köpa en Polestar knopp samtidigt. Den ordinarie konsolen med den fula spakapan som trots allt bara rullat 7500 mil endast. Och den fula gubbafan .Kvalitétpiss..

Den nya spak-konsolen med obefintlig använd spak, den hade gått runt 300 mil.
Den helt nya Polestarknoppen. Dock har Volvo slopat Polestarkartongen nu för tiden.

Ja, det är bara börja riva skiten.


Pressa ned friläggningen av växelväljaren. nu kan du föra spaken i alla lägen utom P.
Nu bryter man loss kåpan framför skärmen och lufriktarna med ett falsben.Sen blottas en del skruvar där bakom. Alla torx men 2 av dem är fingängad M6 50mm långa. Håll koll på dessa skruvar.
Det sitter 2 skruvar på baksidan av mittkonsolen, med ett mindre torxverktyg. Efter dessa så viker man mittkonsolen lite framåt och dra den uppåt
För att sära på mittkonsolen skruva bort de 2 skruvarna längst ned i bild
Nu när mittkonsolen är bortmonterad så börja med att märka upp hur den befintliga växelväljaren sitter då den måste behöver komma på exakt samma plats för att kunna centreras genom mittkonsolens ytterhölje.

Jag läser ofta om personer som har problem med wirelåsningen till växelväljaren. Den är busenkel egentligen bara man vet vad man ska göra. Man trycker hårt på den vita detaljen så du hör ett hörbart klickljud. nu drar du den svarta detaljen rakt upp med en polygrip, smack.5 sekunder senare är den borta. 
Nu gör du tvärtom och monterar den nya växelväljaren, glöm ej kabeln för strömförsörningen
Nu börjar det kuligaste. Att byta ut vreden och den fula gubben.
Vänd på steken och skruva bort de blanka krysskruvarna
Nu är CCM panelen lös så nu kan vi avancera oss till innandömet.

Kretskortet blottat. fortsätt med att demontera de blanka krysskruvarna.
Det ser ut som man har flottiga fingrar eller att man använt högtryckstvätten på detaljerna men det är ett sorts grafikfett som glidytorna är smörjda med. Det får man tvätta bort sedan med isopropanol . Det är pilligt att flytta över knapparna som behövs/saknas, men det är inga problem.

Färdigt resultat med panelen, Det här funkar! 
Nu skruvar vi ihop allt i omvänd ordning och hoppas på det bästa! Snyggt
Ny Fräsch gubbe ju

Tags:

Comments

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Search for a content


Choose a retrofit