TFT 2015 i S80:n

TFT 2015 i S80:n

 

LCD I all ära!

Efter erfarenheterna kring monteringen av LCD DIM i min XC60 så kände jag att dagen var kommen för att montera en sådan DIM i min S80.

Till detta förutom en LCD DIM så behöver man leka lite i SDA för att byta mjukvaran i DIM. Eftersom inne i DIM sitter en mjukvara för 2015 bilar och den lirar inte alls med gamla bilar. Man måste givetvis lägga till Can-slingan till den nya DIM. Hela instrumentet är kolsvart vilket är naturligt så vi behöver programmera det.

Vi öppnar SDA och lägger bilen i programmeringsläge. Nu letar vi efter den nya DIM:en som bör ligga långt ned i listan på höghastighetsnätet..

Vi måste prova att ringa till DIM med den virtuella telefonen 🙂  DIM svarar lite sömnigt av nån anledning och visa obefintlig data… Nåväl det är dags att skrämma igång bootloadern.

Nu läser vi in SBL Bootloadern som DIM sväljer med hull och hår. Nu är instrumentet redo för programmering så vi matar in lämplig VBF fil och låter SDA göra resten.. Man hinner nu typ ta en banan innan det är klart.

 

Vi resetar bilen och vi hör nu ett välbekant ”PING PING” från DIM . Nu vaknade den upp. Däremot har vi problemet med tändningslåset.

Rattlåset gillar inte kommunikationen med den nya DIM så här måste man göra en process för att koppla ur det för gott. Man får sätta tillbaka sin ordinarie DIM och göra följande ordning:

1. Starta bilen.

2. Motorn igång så tar man ur DIM

3. Sätt in den nya LCD DIM

4. Stäng av bilen.

5. Lås bilen.

Nu kommer inte rattlåset vara aktivt någon mer gång och vi kommer inte få felkod på den heller. Då slutligen väljer vi ett lämpligt tema till instrumentet. Vad passar inte bättre än just R-design 🙂

Av allt att döma verkar tankmätaren fungera perfekt samt att ”powermätaren” i Performance temat fungera. Ja vad fan..

 

 

Tags:

Comments

18 svar till ”TFT 2015 i S80:n”

  1. Profilbild för Steffe

    Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

  2. Profilbild för Steffe

    Nu är det bara en gissning, men att powermätaren rör sig, betyder troligen inte att den fungerar.
    Den studsar lite på min också (2009), men det verkar inte vara tillgänglig kraft den visar, utan något halvrandom.

    Däremot skulle det förstås vara kul att få allt att fungera 😁

    Men som vanligt, kul att läsa om dina erfarenheter och idéer 😊

  3. Profilbild för Carolus

    Tjo! Jo, men jag tycker den beter sig precis som den ska enligt instruktionsboken. Att den högra pilen visar hur mycket effekt aktuell växel har för varvtalet och det vänstra fältet hur mycket effekt(Nm) motorn ger för tillfället. Det känns som V8:ans ECU inte har något problem med kommunikationen, Men det kanske bara är på bensinare detta funkar vid eftermontering?. För på min Diesel 5:a XC60 så ger den inte speciellt bra data alls. 🙂

  4. Profilbild för Steffe

    Ah just, V8:an har jag för mig är lite av det svarta fåret (lite annorlunda styrning etc mot övriga), så det kanske faktiskt gör så att allt fungerar 😁

    Det fungerar inte på min FT (vilket också är ett lite svart får), så det verkar inte vara unikt för diesel att det inte fungerar. Men det vore kul att felsöka/se om det går att lösa ^^ Vet många som skulle bli nöjda om man knäckte den biten.

  5. Profilbild för Carolus

    Det gäller bara hitta relevanta data(det rör sig mycket på nätverket. :-))
    Ja, det vore väl på sin plats att det där blir löst så det fungerar på allas bilar.

  6. Profilbild för Steffe

    Ja, man borde kanske lära sig lite mer om CAN-läsning/skrivning, känns som att man hade kunnat göra mycket roligt 🤪

  7. Profilbild för Carolus
  8. Profilbild för Carolus

    Det går långt mellan varven med SDA, man glömmer lätt om man inte kör med det hela tiden. Men det är kul när man väl labbar med det.

  9. Profilbild för Anonym
  10. Profilbild för Carolus

    Send me a email, you have the email adress at top border.

  11. Profilbild för Steffe

    Bäst att kolla, är det 4.2.0 som är den som gäller? 🙈 Det är den jag har nämligen 😅

  12. Profilbild för Carolus

    Nej, den senaste är 4.7.0.2 faktiskt.

  13. Profilbild för Steffe

    Attans, då är jag rätt efter 🤪

  14. Profilbild för Kailash

    Hi Could you please provide a download link to SDA, SBL Bootloader and VBA file for adding a TFT to my 2007 Volvo S80 V8 please, kindly let me know how to contact you, thanks a lot for the retrofit guides for P3 Volvos.

  15. Profilbild för Anonym
    Anonym

    Where i can get software used in this post?

  16. Profilbild för Anonym
    Anonym

    Vilken p/n har din TFT? Har försökt med gen 1 och gen 2 TFT med p3tool, med ingen lycka

  17. Profilbild för Tobias
    Tobias

    Hej! Kan du beskriva lite mer hur du gjorde för att få allt att lira? Är sugen på att montera samma också men mindre sugen på VDASH-kostnaden utöver de 3-4000 kr som själva klustret kostar.

    1. Profilbild för Admin

      Tjena. Nu är den där artikeln riktigt gammal och det var före ”p3 tool” tiden egentligen, jag skulle rekommendera att använda det programmet istället.
      Att göra detta via SDA går ju om man har lite erfarenhet med det programmet.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Search for a content


Choose a retrofit