Ja men hej, vad fan har jag gjort?
Jag har eftermonterat Sensus Connected Touch. Varför?
Jo för att jag hade lust att testa detta trots att mycket av detta inte fungerar så blev jag sugen 🙂
Såååå återigen tar vi isär instrumentpanelen Yey!
Då är det dags för nästa uppdatering av XC60:n.
Nämligen eftermontering av SCT, här vill jag nog påstå att jag är ensam om att ha gjort i Sverige fullt ut. Jag vet att det finns några killar från Öst som monterat SCT, men de har varit tvingade att åka till Volvo för att få in ”mjukvaran”. Det finns heller inte som val hos tjeckierna på Vdash.
Prolog.
I början när jag projekterade detta så trodde jag det skulle vara enklare än vad det är. Efter själva monteringen av alla detaljer så bokade jag tid hos Volvo för att skjuta in denna mjukvara. Detta hade ingen på min lokala Volvoverkstad gjort….någonsin! Så det var lite av ett ”okänt vatten” man simmade i. Eftersom jag själv inte hittade något alternativ i CarConfig. Så visste Jag inte om det var en applikation eller en ren konfigurationsändring. Det visste inte heller Volvo kan jag avslöja. Väl inne på Volvo så köptes artikelnumret för mjukvaran ACU(ACU är ju själva modulens namn på Volvospråk och i daglig mun heter den SCT.) Det som sker här näst är att nedladdningen misslyckas. 5 gånger provade Vi. Men nedladdningen misslyckas varje gång. Det vara bara avbryta och åka hem. Efter ett samtal med Volvo Göteborg visade det sig att mjukvaran jag försöker köpa inte finns längre, det vill säga att artikelnumret går att köpa, likt ett artikelnummer som pekar på ett lagersaldo som inte finns. Dom bad om ursäkt och skulle plocka bort artnumret från databasen. Jag frågade om varför denna mjukvara inte går att köpa längre och Volvo svarade med att SCT inte sålde så bra så de lade ner detta. Volvo visade mig också antalet nedladdningar i Sverige och det var totalt 2-3 gånger sen 2013. nån gång i Göteborg och nån i Årsta tror jag det var. Alltså antalet eftermonteringar pratar vi om nu. Så jag kammade hem NOLL från Volvo. Så där stod jag nu utan att veta exat vad jag ska göra, Är det en mjukvaruändring eller en konfigurationsändring? Att får reda på det krävdes en gedigen förundersökning 🙂
Vägen till Touch
Jag ska försöka berätta hur man ska gå tillväga, Först och främst så går det inte att gissa till sig ett alternativ i Car-config. Eftersom vi i detta skede inte vet vad som måste ändras. Jag börjar helt enkelt med det uppenbara att montera en IAM i bilen som har varit monterad med SCT, för att se om det är mjukvaran i IAM som styr detta. Men det stod klart efter 30 minuter att det inte skiljer sig något i IAMs mjukvara än vilken annan IAM som helst. Eftersom Volvo själva inte ville tala om vilken parameter som man måste ändra på, så kom jag på att jag hade tillgång till bilens VIN nummer som jag tog IAM ifrån. Med VIN numret fick jag fram ett Regnummer. Jag bad min lokala Volvohandlare göra ett utdrag i databasen på dennes config. Ett dokument skrevs ut och jag fick med mig en pappershög på 14 sidor. Nu var det att sätta sig och kolla med lupp om vad som skulle tänkas vara rätt. Och på sidan 7 fann jag det!! på rad 2J07
Det är rätt logiskt egentligen när man fått facit. Handsfree Telemute.
Lämna ett svar