Ett ganska roligt projekt det här.
Samt att det är ett ganska invecklat system när man läst på om det.
Själva systemet går under namnet ANC(Active Noise Cancelling) men egentligen är det ett gruppnamn av 2 olika funktioner i själva reduceringen av oönskade ljud.
Först ut har vi EOR som står för Engine Order Reduction. Den funktionen ska ta bort oljud inne i kupén som uppstår vid låg last, ett motljud spelas upp i högtalarna för att motverka den totala lågton som sker från motorn. Allt kan inte reduceras men det minskar rejält.
Sen har vi EOE som står för Engine Order Enhancement. Denna funktion har till uppgift att förstärka och jämna ut ljud skapade av elkomponenter och motorn. Ett inspelat motorljud spelas upp i högtalarna. För att detta ska fungera så jämför AUD ljuden upptagna av den främre och den bakre mikrofonen samt att AUD är kopplad via HS-CAN. För att den här algoritm ska fungera så tar AUD information ifrån:
1 ECM, Varvtalet,vridmoment och utväxling.
2 TCM, Aktuellt växlingsläget.
3 CEM,PDM och DDM, aktuell information om fönster och dörrar.(öppnas en dörr eller fönster stängs funktionen av).
———————————————————————————————–
[Att tillägga är att denna funktion bara fungerar på S60 (2011-) och XC60 T6]
———————————————————————————————–
Enligt VIDA nämns inga andra modeller. Så övriga kan jag inte svara på. Inga direkta ändringar i CC heller för den delen.
Vad skulle man ändra på egentligen? Noden kommer ju inte upp så man kan felsöka. Nej här tror jag bara den lyssnar på CAN. Den verkar ju inte prata i alla fall eller ja, jag ändrar det mest uppenbara förstås, parametern för bilmodel då, ändras till S60 eller som i mitt fall ändrar jag motor parametern XC60 T6.
Nå väl för att detta ska fungera så behöver AUD ha en ljusblå kontakt.
Jag har ju monterat mickar för att få Active Noice Cancelling. Vilket är en bra uppfinning om det nu fungerar.
Men för att få ut maximalt med ANC så fyller jag på med att även aktivera EOR(Engine Order Reduction) och EOE(Engine Order Enhancement). Detta gör man genom att ansluta HC-CAN till förstärkaren.
EOR eller Engine Order Reduction som det heter skapar ett motljud vid låg last på motorn, Eftersom vid låg last upplevs motorn som dovt brummande som kan bli störande. Detta filtreras bort genom ett lägre frekvensljud som spelas upp i högtalarna. För detta så måste förstärkaren veta varvtalet på motorn då via HC-CAN.
EOE eller Engine Order Enhancement. Här blir det spännande, När du accelererar med bilen så ökar motorvarvtalet och motorljudet kan upplevas som störande, förstärkaren spelar då upp en samplig i högtalarna som motsvarar ett 5 cylindrigt ljud på lägre varv för att motverka detta bekymmer. Egentligen är detta bra om du har en 6 cylindrig motor eller en 4:a. Eftersom jag har en 5 cylindrig motor redan så kommer detta bli intressant att höra. Även här lyssnar förstärkaren på HC-CAN och då även vald växel och om fönsterna är öppna eller stängda.
Nåväl för att ansluta till HC-CAN kan man göra lite som man vill. Antingen löder man helt enkelt på CAN slingan vart man känner lämpligast. Eller så tar man ett kontaktstycke som är tomt. Jag väljer 74/518 som är belägen vid baksätet. Jag vet att detta är tomt för att jag har inte 4C i bilen. Ska man vara noga så är det 74/561 som det är tänkt man ska använda. Men jag hittade inte detta kontaktstycke, Jag antar att det är för att det är inte säkert det är monterat i alla bilar. Visst jag kan löda dit det men jag är lite lat och använder 74/518 istället.
Lämna ett svar