Hill Decent Diodbyte i S80

 Är det någonting jag stör mig på när det gäller framför allt Volvo som envisas att ändra färger på en del knappar och funktioner. Varför inte vara stilrena och köra EN färg. Som Hill Decent knappen, Varför ska den vara orange?? Finns det nån logik i det? Är knappen mer farlig eller hur menar dem?


Störd som jag är klarar jag inte det längre. Knappen måste byta färg nu till grön. 
Receptet är ganska enkelt om du har extra knappar hemma som jag. I mitt fall tog jag en Parkassistknapp och en extra Hill Decent knapp.

Börja med att sära på knapparna och placera dem så de inte blandas ihop. På bilden är har jag Hill Decent på vänster sida och parkassist på höger.
Man ser att dioden på Parkassisten ser lite annorlunda ut än på Hill Decent. Den gröna dioden har en ”lins” på toppen.

Vi börjar med Hill Decent knappen.
För att man ska kunna löda bort dioden på respektive ställe krävs en lite finare lödtång eller penna och att använda elektronik pincetter till ändmålet.
Förankra kretskortet till knappen med något (i mitt fall en mindre tving)så den sitter stadigt och inte kan röra sig. Använd lödtången och håll den nån millimeter ifrån dioden så inte den blir onödigt varm. När den väl har släppt från kretskortet, kom då ihåg vilket höger och vänster är på dioden. 
Repetera detta även på Parkassistknappen och samma här notera håll på dioden.
Innan du löder på den rätta dioden så gör rent lödpunkterna genom att smälta punkterna lite och addera lite med lod.
När lödningen är klar så montera ihop Hill Decentknappen och montera den i bilen. 
I mitt fall byter jag bara ut den mot den som satt där.

Sååå dääär!!!
Nu blir jag lugnare i skälen. Grönt och fint som vanligt i framtiden…

Tags:

Comments

4 svar till ”Hill Decent Diodbyte i S80”

  1. Profilbild för Steffe

    Det är detaljerna som gör det 😁

  2. Profilbild för Carolus

    Ja visst är det så. Detta måste jag även göra på Hill Decent i XC60:n 🙂

  3. Profilbild för Anonym
    Anonym

    Förstår hur du tänker kring färgen, men jag råkar också veta hur Volvo tänker kring färgen.
    Orange färg används för att indikera bl.a. tillfälliga funktioner och, sådana som stängs av automatiskt av olika orsaker såsom HDC gör. Den är till sin funktion inte ett permanent system då det alltid måste kopplas in manuellt och dessutom endast arbetar aktivt under vissa förutsättningar. Den orange färgen är för att man som förare ska bli extra uppmärksam på att du ett aktiverat ett "extra" system, till skillnad från BLIS som lyser grönt eftersom det är tänkt att vara aktivt hela tiden.

  4. Profilbild för Carolus

    Jo det är säkert så tänkt. Men estetisk är det inte snyggt 🙂

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Search for a content


Choose a retrofit