Rätt kul uppdatering i S80:n.
I min V90 så har jag klarlackade fönsterhissknappar likt Pianolack. Vilket jag tycker är riktigt snyggt. Sådana skulle jag vilja ha i Min S80 också. Jag är ju inte helt dum i skallen, utan jag ser ju att fönsterhisspanelen är i samma storlek och form, precis som i gamla P3 S80:eller V70. När jag kom över ett parti fönsterhissknappar med kromade kanter, vilka är sjukt snygga!, så tänkte jag att det var dags för uppdatering. Jag är övertygad att dessa knappar är rena kinakopior av ALPS från Korea. Men letar man upp artnummer så hittar jag följande:
S90L Panel 28435521 i PropartsSwedens katalog.
De mindre hittar jag inte alls mer än på en kinesisk sida. Fast i mitt fall spelar elektroniken mindre roll då dessa byts ut helt.
OBS! Att jag gör allt 3 gånger beror på att jag har riktigt gamla knappar i min bil från början. Efter 2010 så behöver man inte göra detta i 3 steg utan bara 2 steg.(läs mer om det nedan)
Först ut är att tänka på är vilken färg du vill ha i belysningen på interiören. Jag fortsätter köra med den Volvogröna varianten då allt annat lyser grönt. Du kan givetvis byta till det mer ljusare hållet 2012- eller ännu mer vitt runt 2014B- Här är det bara du som väljer vilken.
För att ordna Volvogrönt så behövs det ”kitbashas” en hel del. Det första är att vi måste byta ut kretskortet från panelen från V90/S90 då dess LIN gränssnitt går med en helt annan hastighet och protokoll, Den fungerar inte alls i en P3 bolt on. Det andra är, eftersom jag har den tidiga S80II alltså före 2010 så behöver jag en fönsterhisspanel från en V70/S80 från 2010- som måste offras för att detta ska fungera. Nämligen efter sent 2009 tror jag så kom det nya utförandet av fönsterhiss. Så jag fick beställa en sådan på skroten helt enkelt, hepp….
Varför behövdes en panel från en 2010 tänker du? Jo På de tidiga P3:orna 2007-2009 så är pin-outen annorlunda på panelen, varför vet jag inte riktigt. Det är ett mysterium, för varken LIN kommandot är annorlunda eller någon funktion. De är också helt i annan utformning på de äldre knapparna så det går inte att flytta över det kretskortet till en nyare panelen rent fysiskt.
Ok, summering:
1. Bort med den gamla panelen 2007-2009.
2.Plocka ur kretskortet ur 2010 panelen.
3. Sätt 2010 kretskortet i den nya panelen(S90/V90).
Yes så långt so far.
Nu måste vi stifta om kablaget i bilen också. Tänk nu på att detta blir mer eller mindre permanent att de gamla panelerna inte kommer fungera i bilen något mer, ej mindre än att stifta om i och för sig.
Kabelschemat nedan ses den äldre varianten av panelstyrning överst, samt den nyare nederst.
¨
Ok, Vi smackar på lite ström och ser om fanskapet funkar!
Men jodå, allt fungerar, Nu gäller det bara montera resten av brytarna!
Till de bakre och passagerarens brytare måste man man göra likadant om du vill behålla färgen i samma kulör. Du behöver då 3 knappar som du flyttar över kretskortet på, Här är det egentligen inget annat att tänka på då dessa är dumma brytare och fungerar exakt lika bra i en P3:a som i en SPA. ”No change” alltså!
Givetvis de riktigt gamla brytarna är bara slänga, De har inget värde alls.
När det gäller bakdörrarna så är den fysiska kontakten helt annorlunda på P3 2007-2009 mot de senare modellerna av S80/V70 elhissknapp. Från 2010 så är det samma elhissknapp bak som på passagerarsdian. Skillnader kan ses i elschemat nedan och hur du ska löda om kontakten. Man behöver 2 nya kontakter. Från 6-pin till 5 pin kontakt. Jag drabbades av detta och fick löda om bakdörrarna.
Next side! 🙂
Lämna ett svar