1.2.3.4. Detta är nu fjärde gången jag byter ratt i min S80. Ja det är ju knappast billigt om man måste räkna i pengar 🙂
3:de gången(ny Classic Wood ratt)
Och det är ju inte snack om saken att den nya rattkudden är snyggare och modernare. Så det gällde bara hitta rätt tillfälle. Just att byta generation på ratt innebär att byta precis allt. Ratt,kudde,rattkontrollers och lite kablage. En annan sak som ställer till det är att om man gör som jag och köper en ratt från 2012- så finns inget uttag för RTI kontrollern. Så det behöver fräsas ur och borrat hål för kabeln till rattkontrollern. Detta kan ju undvikas om man köper en ratt från 2010-2011. Då finns uttaget från fabrik. Som tur är det som skumgummi och går lätt att skära ut. Jag använder min ratt nr 1 som mall här och kom även ihåg att öppna upp under rattkontrollern så måste det finnas utrymme för kabeln.
Över till mina rattkontrollers nu då, Här kör jag samma tema som V40 2018 med svarta knappar. Då behöver vi 4 nya uppsättningar kontrollers också då de tidiga knapparna inte passar den nya rattens utformning. Här försökte jag kapa ned kostnaden lite genom att köpa begagnade kontrollers. När man köper beggade så får man givetvis med ”Battle damage” från förra ägarna, så rattkontrollerna behöver renoveras. Tvätta rent och sen ladda färgsprutan med Soft Beige och måla. Kunde jag inte ha målat direkt på de svarta rattkontrollerna istället och sluppit köpa 4 st? Jo absolut!, men jag ville inte att färgen skulle släppa med tiden, jag hade varit tvungen att slipa ned knapphusen och sen grundat med fästgrund. Jag utgick istället från de redan målade, det var egentligen bara lite nötskador på kanterna så Volvos färg från fabriken är väldigt tålig så jag tjänar nog på att måla om de soft beige:a i slutänden som jag gjort.
Lämna ett svar