Retrofit BLIS/CTA V60 2014

Retrofit BLIS/CTA V60 2014

När jag kommit så långt att jag inte kan eftermontera coola saker i mina egna bilar så får jag ta till andras bilar.

Här så eftermonterar vi BLIS och CTA i min kompis Dannes V60. Det är den radar baserade BLIS funktionen som är ansluten på X-CAN som introducerades sent 2014. I synnerhet på en BG9T CEM från 2014-. Det som är det bästa med senare varianter av V60, är att man inte behöver byta ut dörrmodulerna DDM ooch PDM alls, de verkar ha samma konfiguration oavsett utrustningsnivå.

Tittar vi på EWD schemat så är inkopplingen enkel, radarenheterna(SODL och SODR) ska kopplas in på bilens X-CAN nät.

X-CAN är ett isolerat lokalt CAN-nätverk som gör det omöjligt att bryta sig in i bilen digitalt. De utsatta noderna vi pratar om är kameran i bakluckan och radarenheterna. Dessa hade annars normalt varit anslutna på befintligt CAN via MS/HS-CAN som är direkt kopplade till bilens CEM och övriga noder. Med rätt utrustning kan du övertyga bilen att öppna sig om man vill stjäla den. X-CAN är som sagt helt isolerat och CEM varken skickar eller svarar på något annat än vad den är programmerad att göra. Det är en riktigt bra lösning faktiskt.

När man eftermonterar BLIS i synnerhet på V60 och XC60 från 2014 så kommer även en annan godbit att fungera om man väljer att aktivera den, nämligen CTA (Cross Traffic Alert). Den funktionen är guld att ha om man t. ex står illa till och man måste backa ut mot en trafikerad gata , då registrerar radarenheterna större föremål som närmar sig bilen från någon av sidorna.

Monteringen då? Radarenheterna sitter bakom stötfångaren bak. Kablaget är fördraget i V60 bilar utrustade med Summum fram till kopplingen i bagaget på höger sida. Börja med att ta loss stötfångaren. Vid varje hörn ser du uttagen för radarenheterna i plaststycket. Tryck fast dem i vardera hörn och det spelar ingen roll vilken enhet du sätter fast höger eller vänster, radarenheterna ska låsas upp och läras om senare. Kablaget dras längst stötfångarbalken och kläms fast med plastclips och buntband.

Man måste också dra nya ledningar till indikeringen för BLIS vid dörrstolpen, dessa ska ju anslutas i DDM och PDM. Då gör jag en kabelpiska helt enkelt till respektive dörr med sina gröna kontakter. Lagom längd är ca 90 centimeter då DDM och PDM sitter nästan vid dörrlåset på andra sidan.

DDM : Grön-Vit + Grå-Violet

PDM : Brun-Gul-Violet

Vi tar bort dörrsidan på seder vanligt vis så vi kommer åt hela innandömet i dörren, så vi kan montera våra nya kablar. Dra kablarna längst den befintliga kabelpiskan. Klicka i de nya stiften i C2 kontakten och fortsätt med att göra likadant på andra sidan. Var noga med att kablarna inte blir sträckta eller att dom kan ligga mot något som kan skada något.

Montera nya dörrhögtalare i dörrstolpen med BLIS funktion. Klicka in den gröna kontakten och sätt sedan ihop dörrsidorna. Sen ska vi göra lite parameterändringar och göra lite kalibreringar.

Börja med att ändra parameter för BLIS & CTA.

P#037 Blind Spot Information System(BLIS) Cross Traffic Alert(CTA)

Option 0x06= With BLIS and CTA

Sen är det bara vänta på att CEM gör en reset och börja nollställa och kalibrera radarenheterna med VIDA. VI låser upp radarenheterna så de kan adresseras höger och vänster. Sedan kör vi en kalibrering på väg genom att köra kalibreringsfunktionen. Här ska man köra med hastighet över 60 kilometer i timmen, så motorväg är att rekommendera och dessutom är en sådan väg idealisk då vi vill ha räcken på sidorna så radarenheterna kan känna av objekten. Runt 500 oberoende av varandra detekterade objekt krävs för att en kalibrering ska lyckas. Men det är inte ovanligt att man passerar över 2-3000 objekt innan radarenheterna är nöjda. Sen är det bara njuta åt funktionerna BLIS och CTA.

Tags:

Comments

5 svar till ”Retrofit BLIS/CTA V60 2014”

  1. Profilbild för Pontus
    Pontus

    Snyggt! Gillar verkligen CTA funktionen på XC60 2024. Varnar de även i backkameran när de kommer en bil när man backar som de gör på SPA? Ser ut som att denna V60in har backkamera.

    1. Profilbild för Pontus
      Pontus

      Kom på de nu att även om backkameran är aktiverad så ser man ju p sensorerna på sidan och den markerar där istället?

      1. Profilbild för Admin

        Precis. Tänkte inte på det när jag provade det om backkameran visar något med CTA. Jag tror att det bara är i den lilla bilden till höger som visar CTA funktionen med gamla Sensus.

  2. Profilbild för Tobias
    Tobias

    Så BLIS är egentligen oberoende av speglarna på dessa nyare bilar, och lirar helt på dessa bakre radar-moduler? Trodde det skulle vara en spegelradar som ersatte kameran. Kul två-i-ett-paket!

    1. Profilbild för Admin

      Japp, så är det. Det finns ingen funktion för BLIS i speglarna, endast indikeringen på insidan av dörren. Lite tråkigt att denna sorts BLIS endast kom på XC60/V60 och V40. V70/S80 har ju kamera baserade BLIS ända till slutet.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Search for a content


Choose a retrofit