Det var nu min S80:s tur att få rattpaddlar. Eller egentligen handlar det om att jag skulle montera en ny ratt i bilen. Den här ratten har jag letat efter ett tag, Jag byter rattar ofta måste jag säga. Det här är 5:e i ordningen på 4 år. Träratten från 2014 var den senaste. Den här ratten är en dynamisk 2 färgad sportratt i beige och charcoal. Just min ratt hade rattpaddlar monterade. Först tänkte jag inte att rattpaddlarna skulle kopplas in. Den människan som är lite påläst och intresserad vet att det inte finns någon bra “guide” för att montera rattpaddlar i pre-sensus bilar, då mer exakt 2007-2009. Jag har insett detta för ganska länge sen och det grundar sig i att 2007-2008 styrvinkelgivaren bygger på en optisk sensor medan 2010 och framåt bygger på en digital hallgivare, därför är den tidig SWM riktigt krånglig att manipulera. Absolut går det att döda banor i SWM och löda för att få rattpaddlar men det är inte riktigt min melodi. Det är heller inte riktiigt lika lätt att löda SWM som på 2010-2013 . Det är faktiskt inte något att rekommendera. Men hur får man rattpaddlarna att fungera i en 2007 utan att ens löda? Jo det ska jag berätta nu.
Det hela är faktiskt mycket enkelt. Det som är avgörande är att man behöver montera en airbag kontaktrulle från en 2012-2017 tillsammans med din befintliga SAS(styrvinkelgivaren). Inte själva SWM, utan själva kontaktrullen för ratt airbagen samt att om du vill få rattpaddlarna att fungera ihop med en LED lysande 2013 spak så behöver GSM bytas ut. Annars går det bra med vilket 2014- spakställ som helst.
Här så listar jag alla dela jag använde mig av:
Kontaktrulle artikelnummer: 31343218.
Sportratt dynamisk beige/charcoal artikelnummer: 313991011
GSM styrenhet till 2013 växelväljare artikelnummer: 32207748
Alternativt 2014- växelväljare artikelnummer: 31367485
Rattkablage 2014 artikelnummer: 31332540
Samt lite kablar och terminaler. Jag vet inte riktigt vad dessa heter på Volvospråk men deras tillverkningsnummer vet jag :
Nu blir det lite svengelska i bilderna 🙂
Nåväl, för att paddlarna ska fungera i en 2007:A så är första steget att plocka bort den befintliga airbagkontaktrullen från din SAS. Detta görs genom att plocka bort hela SWM från rattstången(lås SAS i centrumläge). Hur man tar bort ratten är beskrivet i denna artikel, jag skippar det momentet här. Samt ta bort rattspakarna.
Om man vänder på SAS så ser man att den har en helt annan fysiska kontakt än vad en SAS från en 2012. har. Varför det inte går att köra med sin gamla kontaktrulle beror på att den saknar ingångar och utgångar för att leda ut triggarna för rattpaddlarna. Skruva bort de tre spårskruvarna för att sära på SAS och kontaktrulle på din befintliga enhet, Var noga med nollställningen av SAS(annars får du göra det i VIDA). Montera kontaktrullen från 2012- på din SAS från 2007-2009.
Det nya rattkablaget 31332540 måste stiftas ur så man får loss höger och vänster rattpaddel-kontakter. Kontakternas jord som måste stiftas in i det ordninarie rattkablaget. Den gula och den blåa kabeln ska inte anslutas i den gröna kontakten. Det som skiljer sig här är att vi måste ansluta effektjorden till paddlarna till PIN 2 i kontakten. Håll reda på att BLÅ kabel som är vänster paddel och Gul kabel som är höger paddel. Dessa 2 kablar ska anslutas till kontaktrullen istället för rattkablaget.
Nu ska vi få in paddel triggarna genom airbag kontaktrullen, det finns 2 lediga anslutningar här på en 2012- rulle. Jag använder stift som man får tvinga i lite granna så de inte glappar. Den nya kontaktrullen måste modifieras lite för att passa i plaster runt SWM. Man måste ta bort ett av fästena. Men var inte orolig. Det är bara 3 fästpunkter på din gamla kontaktrulle ändå. Det är ingen fara heller med att låna terminaler för SRS systemet, då paddlarna endast är jord signaler. Dessa är inte LIN styrda som kabelschemat säger. Det är fel. Paddlarna bryter bara jord.
Att göra själva kabeln är inte så svårt. Två st vinkelstift och monterar en JAE IL-AG9-2P-S3C1. Jo för att förankra stiften ytterligare använder jag en starkt smältlim. Ett bra tips är att pinga kablarna när dessa är fixerade på plats innan limning.
Det är vid det här läget som jag återmonterar SWM och den nya ratten i bilen igen. En sista check att signalen kommer ut ifrån kontaktrullen. Det känns och blir riktigt bra. Signalen lirar fint.
Kabeln ned till GSM ja just. Den har jag gjort 2 delad för att kunna göra det enklare med kabeldragning genom mittkonsolen och rattstången. I den gröna 10 poliga kontakten nere vid växelväljaren måste vi stifta in våra nya kablar från konaktrullen. Den grå[GY] går till position 4 i kontakten och den grön/röda[GN/RD] till position 5. Se bild nedan.
Nu är vi nära. Men vi behöver uppgradera växelväljarens styrenhet. Eftersom jag har en gammal 2013 spak så är styrenheten för gammal för att kunna hantera funktionen av rattpaddlarna . Här är det mjukvaran i styrenheten som är boven. Det går att flasha enheten om man vill. Men jag kände att jag inte riktigt hade ork till att sätta mig in i det. Jag stod i valet och kvalet om jag skulle behålla min 2013 eller om jag skulle montera en 2014 växelväljare. Jag har ju båda liggandes extra. Men jag beslöt att byta ut GSM modulen i min befintliga växelväljare i golvet istället. Då slipper jag demontera hela mittkonsolen . Här ser man att det skiljer sig i fabriksnumret på min monterade spak. Jag behöver en GSM som sitter i V60 Polestar 2014- 32207748.
Jag beställde en 32207748 styrenhet på Volvo. Men när jag fick den så upptäckte jag att jag redan hade en styrenhet låg i en låda. En styrenhet som är till och med nyare än “Polestar”. Det får bli ett mysterium vad den egentligen gör, men jag misstänker skarpt att den mjukvaran även kopplar in och ur paddlarna i drive, inte bara i manuellt läge. Enligt SW numret på den tidiga GSM, SW3.6 har ej stöd för rattpaddlar, men “Polestar” SW 3.7 har stöd. Då borde rimligtvis SW 3.9 det också. På min 2014 växelväljare har jag SW 3.8.
Jaha nu undras nog hur resultat blev?
Jag åkte en sväng och insåg att detta fungerade hur bra som helst. Nu har jag konstaterat, att man med utan lödtång och utan att döda PCB banor få rattpaddlar att fungera i Volvo P3 tidigare än 2010. Man använder helt enkelt bara en nyare kontaktrulle och ett modifierat ratt kablage.
O ja just ja det viktigaste, min nya ratt!!! 🙂
Lämna ett svar