Man kan ju tänka att en IHU ska hålla jättelänge, men det man inte tänker på direkt är att det sitter en vanlig magnetskive hårddisk där inne. Lagringsmediet är en SATA disk på 100GB. Det jag reagerar på är att skillnaden mellan IHU och IAM är att hårddisken i en IHU har en egenhet att låta som den skär ihop varje gång man stänger av bilen. Sånt gillar jag inte. Det störde jag mig på sen dag ett. Därför gör vi något åt problemet. Vi sätter in en SSD istället. Men det är inte så enkelt som det låter. Original disken är krypterad och man måste låsa upp den med en lösenord innan man kan göra något överhuvudtaget, men det är ju inte det enklaste om man inte har nåt lösenord. Fast det får man ju tag på förstås. Innan jag gör detta i IHU i bilen så gör jag ett klonings test på en bänk IHU. Jag checkar först hur den ser ut innan kloning.
Nu så måste jag plocka ur SATA disken ifrån IHU:n. Den är placerad på undersidan av IHU och disken i sig sitter i en sorts adapterplatta som sitter med fyra skruvar och när man väl får bort plåten på undersidan så sitter själva disken skruvad med fyra st skruvar.
HDD Disken är en Toshiba 100GB SATA. Inget speciellt med den disken mer än att själva datan på disken upptar ca 55 GB på 5 partitioner. Resten av ytan är opartitionerad. När man sedan checkar disken i ett hårddisk diagnostik program så ser jag att disken är låst med ett user och master password. För att kunna se dess innehåll och partitioner så krävs antingen att man låser upp med master password eller user password. Man behöver inte båda. lösenorden för att låsa upp. Lösenorden är binära lösenord och som tur fick jag dessa i en BIN fil som jag låter diagnostikprogrammet läsa in. Lösenordet går att få i BIN eller som i text, måste bara få till nån sorts uppladdning här.
I textform är User password: B2 BA B3 BC B0 DF AC BE B1 BB BE DF B2 BC BE DF B1 9E 89 96 DF AA 8C 9A 8D DF DF DF DF DF DF DF
När disken väl är upplåst så kan man äntligen se vad som gömmer sig inne i hårddisken. 5 partitioner totalt. Den största partitionen tar navigatorns kartor upp. Sen har vi den digitala instruktionsboken. Det finns även en partition för lagring av importerad media. Men hur som helst nu kan vi klona disken till en SSD disk nu istället. Här klonar jag med en 240 GB SSD, så det blir lite utrymme som aldrig kommer användas efter att kloningen är klar. Efter ca 15 minuter så är kloningen klar och det är dags att skruva in den nya SSD :n i IHU igen. Sen dags att checka om den startar igen 🙂
Det gör den såklart! Och den är identisk med hur den var innan, så kloningen fungerade bra tydligen. IHU:n blev knäpptyst så här blev ju perfekt ju, så nu jag ska givetvis göra denna operation på IHU i bilen. 🙂
Sagt och gjort, Nu var det tid för hårddisken i IHU i bilen. Så in med originaldisken i vaggan och börja klona den, Jag är lite sur på mig själv som uppdaterade mina kartor häromdagen innan. Hade jag varit smart så hade jag väntat med det och sett om det blir någon skillnad med nedladdningen till SSD:n .
Yey, även här fungerade det utan bekymmer. Nu får jag vänta på nya kartor då. 2025 🙂
Lämna ett svar