En studie av efterforskningar har skett i retrofitp3s anda.
Det skedde 2 oberoende efterforskningar men båda arbetar med varandra. Vi går igenom det första problemet. Att installera en IHU i en S80/V70 eller XC60 så ska man veta att man måste följa ett mönster. Alla IHU är likadana oavsett bilmodell, men det som skiljer sig är dess installerade mjukvara. Man kan inte blanda hur som helst i hopp om att det ska fungera. För att få rätsida på det så kommer här en liten redogörelse.
Ska man installera en IHU i en V70/S80/XC60 så ska en IHU vara demonterad ifrån någon av dessa modeller för att vara på säkra sidan. Man kan inte ta en IHU och sätta in i en V70 eller XC60 då det garanterat är fel mjukvara i den och det beror på att IHU från V40/V60/S60 bygger på ett lite annorlunda setup med sina CAN moduler och därför får dessa IHU:s en ej kompatibel mjukvara installerad och ej anpassningsbar till V70/XC60. Även om man ”tror ” att IHU kommer ifrån en rätt bilmodell så är det ju svårt det att se dess mjukvara som finns installerad när man inte får kontakt med IHU och eftersom samma artikelnummer finns till hela P3 modellprogrammet så blir det lite jobbigt att felsöka i engineeringsläget. Så det finns fallgropar här om man inte ser upp. Jag har upptäckt att i en V40/V60/S60 och XC60 till viss del(?) så har de flesta en mjukvara som inte är kompatibel med V70 t. ex och det är SW 4 : 31382708. Visst man kan byta mjukvara/firmware via USB eller OBD om man har rätt sorts firmware tillgänglig. Men det är inte något som varken jag eller Johnny kan göra än. Hur som helst med denna mjukvara startar inte IHU upp alls i en V70/S80/XC60 CEM. Jag provade 3 st helt olika IHU i min V60 testrigg och Dessa 3 fungerar endast med BG9T 2015 V60. Dessa fungerar alltså INTE i enV70/XC60 hur tokigt det än låter och det som följer dessa åt är att SW4 och DCP SW som är identiska mellan dessa 3:
IHU 1
HW 31433368
DN 31444201
SW1 31438342
SW2 31667313
SW3 31667319
SW4 31382708
SW5 31466542
SW6 31483104
SW10 32319056
IHU 2
HW 31396994
DN 31396715
SW1 31396955
SW2 31444172
SW3 31421466
SW4 31382708
SW5 31384844
SW6 31421981
SW10 31421078
IHU 3
HW 31396994
DN 31396710
SW1 31396809
SW2 31396928
SW3 31396833
SW4 31382708
SW5 31384572
SW6 31396891
SW10 32319058
För att späda på problemet så kräver V60 en helt annan CCM panel också. Så det är inte helt enkelt att få igång en felaktig preppad IHU vilket jag tror beror på 31382708. Då så, då har vi rett ut lite och för att slå ihop lite info då så är följande lag som gäller.
När det gäller fungerande IHU i en XC60 eller en V70 från tidigt snitt 2012 så har vi testat 2 olika IHU anpassade för V70, när man går dessa på djupet så ser vi att dessa har en del saker gemensamt här och för att lyckas montera en IHU i V70/XC60 så måste IHUs kompatibilitet till 2012 Sensus V70/XC60 se ut så här:
IHU
31396994AA
DSP 20131211M1A1
HW : 31421873 AA
Nu när vi väl hittat en rätt IHU så är det dags för nästa problem och det är ett ganska stort problem som alla eftermonterare kommer stöta på om man har en gammal Sensus bil från 2011-2013. Det är nämligen så att när Sensus Connect introducerades så ändrade man på parkeringsassistansens kommunikation. Efter 2014 så blev PAM modulen istället inkopplad på HS CAN. Utan att gå in på för mycket detaljer om detta så är skillnaden att PAM:s signaler nu blir slussade via en gateway i CEM istället. Men här har vi eftermonterade tur egentligen att IHU lyssnar på den bakre park assisten som tidigare signaler. Att IHU tar emot meddelanden på samma kanal till den bakre assistansen gör saken bara förvirrande egentligen. Men antar att man gör denna ändring pga att man introducerar CTA på XCAN bussen som i sin tur är mer eller mindre kopplad till PA boxen som nu sitter på HS CAN linan. Eller så att helt enkelt få ned antalet noder på MS slingan kanske?. Att hitta detta och att få någon logik i det hela så krävdes utläsning av park assist med bilar från 2012 och bilar från 2015 sen att jämföra skillnaderna mellan dessa. Loggningen av meddelanden på bussen gjordes av mig i flera steg och i flera bilar med både med IHU och med ICM för att kunna se avvikelser/likheter mellan de olika systemen i sin helhet, dessa loggningar skickades till Johnny P(konstruktören av P3-tool) och eftersom Johnny hade en fungerande IHU på sin bänk så kunde han med hjälp av mina loggningar även se vad som krävdes för att göra ett fungerande program till en CAN box . Boxen är smart och konverterar helt enkelt adresserna från främre assistansen från PAM till IHU. Nästan som originalmonterat. Här nedan ser vi hur boxen ser ut samt ett förenklat diagram över dess funktion.
Att tillverka en adapter från IAM till IHU enheten går att göra på många sätt, här kommer ett schema på vilka kabelpositioner som går vart till IHU kontakten,ICM kontakten och IAM kontakten.
Till själva installationen då, Här är det omfattande borttagning av delar. Först ska ICM/IAM ur och sedan den beryktade SCT(Sensus Connected Touch) som är föråldrad och kan ej återanvändas på IHU. Det är mycket kablage. Sen har vi ett problem nr 3. Det är Volvo On Call. Den modulen måste bort och av-installeras ifrån MOST slingan. Så vi sätter dit en MOST loop här. Eftersom VOC i en IHU är seriekopplad direkt till IHU så kommer styrningen av VOC inte fungera längre. Vi byter därför ut TEM3 modul mot en TEM3G modul som är seriekopplad istället. Vi återkommer om TEM3G i ett annat ärende här på Retrofitp3. Samtidigt så behöver vi ändra CCM panelen så den har jordglobsknappen istället för CAM knappen.
Vi behöver trassla upp all SCT kablage och plocka ur skiten ur bilen. Lättare sagt än gjort. Varför var jag så nogran när jag monterade den 🙂 . Det behövs också sätta en andra MOST loop på ICM:s gamla MOST kontakt. Detta är ett måste då MOST ringen ska vara helt sluten så den inte är öppen någonstans.
Efter att jag har monterat skärmen och IHU enheten i bilen och skruvat ihop det hela så r det dags för att ändra parametrarna i CEM för allt det vi monterat. För att få navigatorn och IHU att fungera krävs följande ändringar:
P#078= 0x03 Mirrorlink , Wifi Station Active
P#080= 0x02 GPS time and date
P#092= 0x02 Music server Copy only
P#124= 0x08 Player for 1 DVD. IHU MCA Connectable
P#127 0x07 With Navigation System(For IHU Only)
P#172= 0x02 Navigation Map region. Europe
P#175=0x13 Language Navigator Swedish
Nu hoppar det igång efter omstart och allt lirar precis som tänkt. Park assist fram fungerar också precis som tänkt . Det blev kanon. Tolken sitter i mitt handskfack och gör sitt jobb med bravur. Den fyller även en annan funktion så det är bra att den sitter lätt åtkomligt. Väl utförd eftermontering!
Lämna ett svar