Eftersom som jag monterat många saker som tillhör den executiva modellen, så har jag nu köpt ett lock till tunnelkonsolen i Executive Beige skinn. Det är inte världens billigaste del vill jag påstå men jäklar vilket upplyft det blir. Bytet är en enkel historia. Det är 6 torxskruvar totalt man behöver lossa för att ta bort locket ur bilen.
Artnummer för själva locket är : 39804922
Just detta lock har fäste för sekretesslur i innandömet, En lur sekretesslur har jag länge velat ha så det passar ju bra med ett sådant lock då.
Till själva bytet nu då. Man börjar med att lossa hörlurspanelen om man har en sådan. Den drar man bara rakt bakåt så lossar den. Lossa kontakten och ta bort uttaget.
Sen är det dags för plasthörnet på mittkonsolens bakre del, denna förankras med de 2 torx skruvar som sitter på höger och vänster sida om mittkonsolen. sen tar ma nett falsben och bänder upp hörndelen uppåt. Den som är uppmärksam ser även att mitt gamla lock så har kromet släppt så det var på tiden med ett lockbyte.
Nu är det dags att bända loss den plastbiten som sitter längst ned mot golvet och här för man in falsbenet och trycker ut plastlocket, var inte rädd att ta i. Nu lossa de 2 övre och de 2 undre torxskruvarna för själva lock-konstruktionen.
Nu är locket löst faktiskt och plocka bort anslutningarna till värmen och 12V uttaget.
Lägg locket på ett bord och ta fram en näbbtång eller en spetstång. lokalisera och vrid samtidigt som du drar upp låsblecket som låser själva leden till lockets vikfunktion. Det är 2 st. En på vardera sida
Vänd nu på locket så du tittar på höger sida. Där ser du att sprinten som får locket att vara på plats som måste pressas ut igenom till vänster sida. Det går inte att slå ut den från vänster sida mot höger då den har en fasad kant som gör att man inte kan pressa ut den från vänster sidan. Jag tar en hylsa och en förlängare och knackar ut sprinten.
Nu gör vi saken i omvänd ordning och knackar tillbaka den nya locket i plasten och nu gör man det från vänster håll istället. knacka ned sprinten tills den bottnar.
Lås-sprintarna monteras ned i hålet igen, även här finns det ett öra som ska ligga mot en motsatt klack på båda sidorna. Sen montera tillbaka locket på mittkonsolen. När allt är dit skruvat så är det bara att njuta av det grymma skinnet. Jag kommer återkomma med sekretesslurens inkoppling lite senare.
Lämna ett svar