Eftermontering DAB till S80 2007.

 Återigen ett tillbehör som är helt onödig, med dubbelt problem att få igång.

Först och främst, DAB sändningar i Sverige är inte helt utbyggt. Det fungerar i stort bara i storstäderna. Men men, det är väl inte det största problemet. Det är att det inte går att eftermontera om du inte har DAB förberedelse i bilen från fabrik, DAB kom September 2009, Det vill säga till MY 2010. Min bil är ju en tidig 2007 så det finns liksom inget stöd för DAB på något vis…. Fast sånt gillar ju jag 🙂 

Vad börjar man med då?

Börja med att fixa en DAB modul!!. Det spelar egentligen ingen roll från vilket år den är ifrån, det viktigaste är att den är begagnad och gärna med FAKRA kabeln från modulen.

Montera boxen i ett DAB-fäste. Det är samma fäste som SUM sitter på, Så har du 4C så sitter du redan på fästet. Fästet finns på Volvo för hela 158 kr. Samt fixa en MOST-bygel , går att köpa på Volvo.
Näst, så behöver vi bygga en strömkabel från DAB-modulen till den bakre elcentralen, samt jorden.
Strömmatningen går in i en säkringshållare på säkring pos 4 med 5 amp. I mitt fall en Röd/blå kabel. och jorden ansluts till jordpunkten vid vänster bakljus. Sen är det bara slå ihop bakpartiet.
Vi går vidare till Antennförstärkaren som sitter på vänster sida innanför panelen vid hatthyllan.  I en bil utan DAB-förberedelse så sätter man in en ”standard” antennförstärkare.(30679658) Öppnar man den så ser man att det inte ens finns en anslutning på kretskortet för DAB så man kan inte ansluta antennen i hopp om att det fungerar. Så vi behöver en antennförstärkare som har FM, TMC(då jag har RTI) samt DAB. Min antennförstärkare(grön) i bilen har endast FM och TMC av förklarliga skäl då DAB inte fanns på min bils tid 2007(30732330) Som synes så saknar jag även FAKRA kabeln för DAB så den måste dras in. Enklast från skrotens självplock från en V70/S80. 
Eftersom jag är ”nörd” så ska detta givetvis vara ”by the book” så jag behöver även en antenn i hajfenan för Band III, Helt onödig i Sverige men ack så behövlig för fullutrustningen. Så en DAB antenn införskaffades från skroten med rätt antenn. Kabeln till hajfenan är dragen på höger sida ovanför rutan där bak, följ bara den ordinarie antennsladden.

Var DAB antennen ska sitta är ju enkelt att se då en vanlig hajfenantenn endast har GPS och Telefon. 
Därför köptes en antenn med DAB från utlandet. Men pucko till demonterare hade brutit av kontakten för DAB antennens anslutning, Jag orkade inte returnera antennen, så ”själv är bäste dräng” fick bekänna färg. Min lödstation togs fram och i brist på rätt FAKRA(VIT) så tog jag en BLÅ(GPS) istället och lödde dit. Sen dissikerade jag min hajfena och implenterade DAB antennen. På med ny packning och sen montera dit den igen. 

Montera nu en VIT dubbel FAKRA på antennsladden till DAB modulen och anslut den RÄTTA antennförstärkaren. Dra sen kabeln ned till DAB modulen och anslut båda antennerna.
Nu till det roliga! Alltså DAB fungerar ju inte i min bil även om jag ändrar i Carconfig. Det är för att bilen inte hade DAB 2007, Jag kunde ha Sirius RDAR 2007 men det fungerar ännu mindre i Sverige än DAB. Hur ska man då göra? Lura bilen så klart!
1. Montera en ICM från en 2009/2010 i bilen, den har DAB i konfiggen. 
2. När man aktiverar DAB i Carconfig så tror CEM att bilen har en digitalradio och aktiverar en instruktion till ICM att lyssna på DAB-modulen i MOST-nätverket. Just detta kommer generera ett felmeddelande när VIDA läser ut Carconfig med ”felaktigt värde”. VIDA är skrivet så att inte visa värdet om bilprofilen inte överensstämmer med din årsmodell. (om du nu har en tidig bil 2007-2008).
ICM tar ingen hänsyn till vad VIDA visar eller inte. Utan ICM förstår vad DAB-modulen är för något och kommer prata med den.
Men efter att du aktiverat DAB i Carconfig så hoppar det igång finfint. 
Väl värt att ha i en bil som inte ska kunna ha DAB! 🙂

Tags:

Comments

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Search for a content


Choose a retrofit