Då var det dags med en ny eftermontering på XC60:in. Just denna eftermontering finns faktiskt inte att tillgå på XC60:in. Det finns inget fördraget och inget handskfack med låsbrytare för detta finns att få tag på. Tur att det finns modeller som delar lika delar då. V60 är en av dem. Enligt V60:ns EWD så är funktionen enkel, en brytare blir påverkad när man vrider nycken i låset 180 grader då jordas kabeln som är ansluten till CEM på C3:43. Funktionen med Privatlås gör att du inte kan öppna handskfacket och bakluckan när privatlåset är aktiverat.

Ja, för att kunna montera privatlås så finns det 2 sätt. Antingen köper man ett handskfack med privatlås på Volvo med din egen nyckelkodning. Vilket naturligtvis är bäst. Eller så tar man alternativ 2 och går den hårda vägen och förser handskfack med en låsbrytare, vilket jag kommer att göra. Till detta måste man ha ett donator handskfack som man kan plocka brytaren ifrån. Den bästa är att dessa handskfack på S60/V60/XC60 är lätta att få isär faktiskt. Själva handskfacket skruvas bort på sedervanligt vis alla torx måste avlägsnas och facket måste läggas på en arbetsbänk. Då börjar man att ta bort handskfacksbromsens snöre och slår ur sprintarna som håller locket i själva facket genom att skjuta sprinten inåt.



Jag börjar i underkant och pressar in verktygen och bänder utåt. Man märker direkt när det släpper mellan innersidan och yttersidan då är det bara fortsätta bända tills det har släppt helt, men kom ihåg att ta bort låshandtaget och gummiringarna på armarna till facket.




Väl inne så ser vi ju att själva brytaren sitter åt rätt håll, uppåt så att säga, så man slipper ta isär hela låsmekanismen. Nu kan man enkelt bända ur den ur sitt fäste och föra över den till det befintliga handskfacket. Brytaren dras på samma sätt som i donator handskfacket.




Här har jag gjort en video på när jag testar själva brytaren i mitt handskfack:
För att limma ihop handskfackshalvorna så rekommenderar jag ett starkt 2 komponents lim som inte är värmekänsligt eller känsligt mot temperaturskillnader. Jag använder ett plast lim för att reparera stötfångare från 3M som härdar runt 90 sekunder. Jag limmar enligt min anvisning här nedan. pressa sedan lite lätt och låt handskfacket ligga 24 timmar så limmet torkat ordentligt.


sätt ihop handskfacket och se till att kabeln inte kommer i kläm mellan armen och gångjärnet..

Nu går vi till själva det elektriska. Eftersom det inte finns privatlås på XC60 så måste vi dra nya kablar. Enligt EWD så ska aktiveringen in på C3:43(Grön/gul) den blåa handsken i CEM. Så vi löder ihop en kabel och monterar ett kontaktstycke. Den andra kabeln(Svart/vit) jordar vi i chassiet som enklast.




Sen är det bara aktivera parametern i CEM på P#028 till 0x02.
Nu testar jag att låsa handskfacket och märker att jag får ett meddelande i DIM om att vi aktiverat privatlåset samt ett meddelande när det är avaktiverat.


Jag provar att försöka öppna bagaget men den går inte att öppna där heller så funktionen fungerar! Nice!!
Här nedan är en liten film hur det blev.
Lämna ett svar