Eftermontering Rattvärme 2012

Eftermontering Rattvärme 2012

Rattvärme är något som jag saknat. Problemet är att rattvärme inte är kompatibelt med en gammal CEM. Rattvärmen i sig är ganska dum egentligen. Det är en funktion som tillkom på årsmodell 2014 och uppåt. Det som styr denna funktion är helt och hållet SWM när väl rattvärmen har satts igång. Funktionen i sig är också behov av CEM. CEM behövs för att aktivera det interna reläet som triggar en jord så att rattvärmestyrenheten(HSWM) får ström via ett relä i den så kallade ”15 boxen” på sidan om CEM. Men även en ”handskakning” krävs med SWM om att rattvärmen finns installerad . När rattvärmestyrenheten får ström så börjar den kommunicera med SWM via LIN. Det finns 2 sätt för CEM att aktivera reläet till styrenheten :

  1. Aktivering med knappen i CCM panelen.
  2. Aktivering via IHU(även automatfunktionen).

Därefter tar SWM över och kommunicerar LIN via PIN 8 till styrenheten HSWM. Kommunikationen är enligt mig enkel. SWM övervakar termistorn i ratten om hur varm ratten är och som sedan förmedlas till HSWM som då antingen sänker PWM modulationen eller ökar den. Detta sker tills att du stänger av bilen eller slår av funktionen med knappen eller i IHU panelen. Då bryter CEM jorden till reläet. Att det inte går att eftermontera rattvärme på äldre bilar handlar om att CEM saknar nödvändig intern mjukvara för handskakningen med denna nyare SWM funktion om rattvärmen är installerad eller inte. Parametern i CEM P#186 talar om för SWM och CEM att heja på varandra. SWM försöker men CEM svarar inte. Detta gör att SWM inte kommer kommunicera med HSWM alls om detta inte uppstår. Det är lite dumt att Volvo har löst detta på det här viset. Hade parametern endast rört SWM så hade funktionen fungerat. Jag bestämmer mig för att montera en SWM med stöd för rattvärme men skippar Volvos parameter ändringen. SWM fungerar som vanligt då.

Efter en del provande på bänk en längre tid så insåg jag att det inte går att få att fungera på äldre system. Därför började jag kolla runt lite på andra lösningar. Här behöver vi en lösning som är fristående. Jag läste om att Hyundai och KIA RIO använder en styrenhet som helt enbart styrs av sig själv. Det betyder att styrenheten endast behöver ström för att fungera och en av och på knapp. Därför fick jag en idé om att integrera KIA:s rattvärme modul med Volvos värmeratt. KIA kretsen fungerar inte så bra ”bolt on” utan det krävs en del preparering och ändring av termistormotåndet som inte är lika mellan KIA och Volvo.

Vi börjar helt enkelt med att modda ihop detta på bästa vis med en testratt som jag inte kommer använda skarpt i bilen. Jag satt faktiskt både en och 2 gånger för att hitta den bästa placeringen samt att tänka lite på hur jag skulle kunna hålla nere antal kablar till och från ratten och det bästa jag kom på är att det behövs bara 2 kablar. Detta gör faktiskt att man kan fortfarande använda sin vanliga kontaktrulle om man vill. Men jag använder kontaktrullen som är avsedd för rattvärmen. Här nedan visar jag hur jag kopplar in mig via rattrullen. Jag kopplar då ena terminalen till termistorn och terminalen till matningen för rattvärmen genom rattrullens kabelanslutning ämnat för rattvärmen original.

Det betyder i det hela att jag också måste använda mig av en SWM från 2014 med rattvärmestöd eftersom jag ska använda rattvärme kontaktrullen som har uttag för rattvärmen. Men det vi gör här att strunta i LIN kommunikationen helt som normalt annars skulle användas vid original rattvärme. I rattelektroniken så tar jag helt enkelt bort den röda kabeln på PIN nr 8 i den gröna rattkontakten som är kommunikationskabeln till HSWM.

För att anpassa KIAs elektronik mot SWM så inser jag att jag kan använda mig av 2 jordpunkter genom att förankra en av ledarna till rattvärmen direkt mot chassi-jord och termistorns ena ledare till rattkontaktens vanliga jord på PIN nr 2. Med detta får jag ned antalet kablar ut och in i ratten till endast 2 st. Detta gör samtidigt att jag slipper en onödig belastning på själva SWM om jag i stället skulle använda spänning ur den gröna kontakten.

Så här ser själva rattmodulen ut som ska integreras i mitt elsystem. Modulen är väldigt liten och jag tänkte faktiskt när jag fick den i handen att den här inte kommer kunna värma upp min ratt. Men det kan den så klart. Styrenheten sitter normalt inne i rattarna på en KIA, så man förstår att den måste vara liten då. Som jag skrev tidigare så är enheten inte bolt-on, vi behöver ju anpassa elektroniken till Volvos ratt.

Det som skiljer sig markant mellan FoMoCo och KIA är själva termistorn i ratten. Om man låter värmemodulen arbeta direkt mot rattens värmeelement så är resistansen för liten och ratten blir alldeles för varm.( om den ens kan reglera värmen ). Därför är det noga att montera ett motstånd parallellt med termistorn i Volvo ratten. För att förstå hur värmningen fungerar så kollar jag helt enkelt när värmemodulen verkligen startar. Genom att montera ett löst motstånd istället för termistorn så kommer jag upp till 220 Ohm när värmemodulen startar värmningen, under 220 Ohm startar den inte. Jag provar öka motståndet med 1 K Ohm åt gången tills jag tycker värmen är behaglig runt 15K, men känner ändå att ratten blir något för varm. Så jag ökade till 16.1 K Ohm innan jag blev nöjd.

Här håller jag på prova olika resistanser på sensorsidan. 12K blir över 41 grader, det är lite för varmt.

Vi närmar oss snart behaglig temp vid 16K Ohm och det sjunker några grader på bänken.

För att få ordning på allt bös runt omkring så byggde jag in styrenheten i Volvos HSWM box. För att kunna stänga av värmen så använder jag en bakre centrallåsknapp från S60 . Den är lagom i storlek och har en tydlig diod. Dioden lyser när kretsen är igång och är släckt när den är i viloläget.

Själva styrenheten måste få ström från något bra ställe. Helst ska det vara när bilen är igång som den får ström, men dessa reläer sitter inne i motorrummet så dit vill jag inte dra kablar. Så jag kommer koppla in mig på den bakre sätesvärmeknappen som får sin spänning från C3:67 i den blåa stora kontakten. Vilket är en 15 styrd spänning.

Vi hoppar nu till själva monteringen. Här måste vi ta bort den gamla kontaktrullen och gamla SWM.

Bättre rattvärmerulle på plats med SWM 2014-

Jag drar kabeln till matningen för själva värme-enheten till CEM. Närmare bestämt C3:67 som är spänning ut från CEM endast i tändningsläge 2.

Nu till knappen för att få till en snygg lösning på Av/På så modifierar jag låsknappen genom att slipa bort original symbolen och måla om knappen med Volvos Charcoal fårg och använda mig av en metod som heter Dry transfer. Man skriver ut symbolen med en speciell printer med en sorts ytfästande text som man under press överför på ytan man vill ha den på. Samtidigt så ska plastramen under DIM modifieras så knappen kan fästas på plats. Jag skär ut knappens hållare från plasten i S60 dörren och plastlöder den på rätt ställe i ramen. Mallar ur exakt knappens position och skär ut hålet. Det låter väl lätt? 🙂

Så här blev det då. När allt är på plats. Det är en eluppvärmd R-design ratt med paddlar och då matchar den ju min R-design växelväljare också. Värmen i ratten är alldeles lagom med ca 38-39 grader. Nåväl det kanske inte är helt original men så nära jag bara kan egentligen. Knappen skämmer faktiskt inte den är så pass liten att den inte stör märkvärdigt. Det här sätter jag gjorde tycker jag är rätt optimalt för det krävs då bara 2 st kablar in till ratten. Jag hade tänkt från början att ha modulen i ratten, men det hade krävt fler kablar ut från ratten med den lösningen.

Väl värt!!!

Tags:

Comments

6 svar till ”Eftermontering Rattvärme 2012”

  1. Profilbild för Marcus
    Marcus

    Wow!
    Det är något jag aldrig kommer ge mig på själv, men jag är grymt imponerad.

    Tror du att du skulle fått det att fungera med en nyare CEM i bilen?

    1. Profilbild för Admin

      jo det tror jag, men CEM behöver vara ifrån 2014 och det blir massor med saker som skiljer sig mot tidigare som behöver bytas ut. Det blir lite för mycket jobb.

  2. Profilbild för Pontus
    Pontus

    De går inte att gå via SHM(stolvärme modulen under sätet) Den är ju väldigt liten. Man kör en extern sån till rattvärmen och samtidigt kopplar in sig på stolsvärme knappen? Har man rattvärme så behövs ju stolsvärmen också samtidigt enligt mig.

    Då blir de Volvo original delar 100%. Samt om de nu skulle fungera som jag tänkt mig att man då får de 3 lägena plus minne eftersom bilen kommer ihåg stolsvärmen. Har ingen riktig koll på hur ccm panelen ser ut inuti skalet. Men de får man passa på och kolla nu i veckan innan de är för sent.

    1. Profilbild för Admin

      Med hög sannolikhet går det inte. Stolsvärmen är gjord för en viss belastning och det hela övervakas av CCM. Att koppla ytterligare en belastning på 8 Amphere på kretsen skulle nog få SHM att stängas av eller att säkringen går.
      CCM har bara en LIN kommunikation till SHM och talar bara om vilket läge du valt i panelen, då rättar den sig efter det aktuella värdet. Låg-medium-max.
      Det fina med KIAs styrenhet är att även den har ett minne, den minns vad jag sist hade aktiverat.

    2. Profilbild för Admin

      Det slog mig precis, det är inte möjligt att koppla in sig på stolsvärmen just pga att du då skulle ha 2 reglerkretsar. Det vill säga, 2 termistorer som reglerar värmen, SHM kan bara reglera en krets. Eftersom rattvärmen har sin resistans och stolsvärmen har sin så kommer det bli omöjligt att den ska kunna hålla samma temperatur på stolen som i ratten.

      1. Profilbild för Pontus
        Pontus

        Okey, Då får jag strunta i de. Eller om man typ exempel tar P sensor knappen till CCM och dödar alla banor så CEM inte känner av att de sitter en knapp där. Sen löder man på kablar ner till SHM(använder då en extern som sitter nånstans). Men de kanske är smidigare och använda Kias kretskort. Man vill ju ha så mycket Volvo delar man kan.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Search for a content


Choose a retrofit