Nu när man har en IHU installerat i XC60:n så kom ju läget att få installera en Android Car Play. Själva konceptet är en Android enhet kopplad till bilens befintliga infotainmentsystem och få utökade funktioner så som Android Auto och andra bra appar som gör bilkörningen lite lättare. Systemet i sig är mycket likt Sensus Connected Touch som kunde installeras på bilar från 2011-2014 innan Sensus Connect (men Carplay är bra mycket modernare Android version). SCT eftermonterade även jag för några år sedan som går att läsa om i denna artikeln om SCT. Det hela går till så att man sätter en Android enhet som växlar mellan gränssnitten med en dedikerad knapp. Eftersom Sensus Connected Toch var ett samarbete mellan Volvo och Parrot så kunde Parrot integreras i Volvos egna menyer och få en snygg övergång mellan Parrot och ICM. [Car Play] eller Andream Tuning Solutions som den heter har inget samarbete med Volvo, utan det är mer en universalprodukt tänkt att fungera ihop med flera bilmärken som bygger sitt infotainmentsystem på CAN och LVDS koppling till skärmen. Så istället för att växla gränssnitt via menyn i Sensus Connect så använder man en koppling mellan gränssnitten på en dedikerad knapp istället[Media] och [Exit]. Carplay känns gedigen i handen och är inkapslad i någon sorts eloxerad aluminium. Men kom ihåg att det här är en ren kinaprodukt. Jag hade ingen som helst instruktion om hur den skulle kopplas och alla kablar ser i första anblick rätt ologiska ut. Men jag fick ihop det efter en stunds funderande. Carplay:en ser ut så här:
För att ens kunna montera IHU adapterkablaget krävs det att man bygger om adaptern rejält. Själva adaptern kablage är alldeles för kort för att kunna monteras i V70/S80/XC60, Det går inte att få in IHU igen på grund av adaptern. Jag började med att plocka bort alla onödiga kablar. Det är bara jämföra antalet kablar i originalkontakten i bilen, på så vis kan man eliminera väldigt mycket rent platsmässigt. Sen måste den förlängas så IHU adaptern blir minst 2 decimeter längre totalt, för då kan man stuva undan själva kontakten. Min IHU adapter krympte från 44 kablar till 10 kablar.
Enligt min bild skriver jag att man inte behöver universal kablaget. Det är en sanning med modifikation. Men vill du ha en USB till själva Carplay:en så måste du ansluta Universalkablaget. Det är så att Carplay:en dirigerar om ljudet igenom 3.5 mm kontakten ned till en liten AUX box som måste anslutas till USB uttaget i IHU. Problemet som jag ser då blir att USB uttaget i IHU blir upptaget av denna adapter. Vilket blir lite mögigt om du vill använda USB uttaget till annat som att uppdatera kartor eller IHU i sig. Om inte adaptern sitter i USB:n så tystnar musiken som Tomas Ledin skulle ha sagt. Hur fan löser man det då? Jo jag offrar helt enkelt VOC modulen. Alltså jag använder VOC endast till att starta bränslevärmaren och det kan jag göra med min T100HTM fjärrstart. Sen så håller jag faktiskt på att sortera ut ID för detta i en kommande multifjärrstart/lås och lås upp modul. Så VOC:en får stryka på foten så jag kan använda den bruna USB:n i IHU, så USB uttaget i tunnelfacket blir över till annat. Då behöver vi tillverka en USB kabel från den bruna till en grå USB. Detta är väldigt enkelt. man tar bort den bruna hylsisolatorn från USB kablaget till VOC och monterar den på en ”vanlig” Volvo USB kabel. Varför man på Volvo särar på USB 1 och USB 2 fattar jag inte riktigt. Men det kan ha att göra med andra bilmärken(Mercedes,Landrover och Lexus bl.a) dedikerar en USB kanal till kringutrustning. Nä väl, tillverking av USB kabel görs genom att använda en extra grå Volvo USB kabel där man tar bort dess hylsisolator.
Eftersom en bruna hylsisolatorn har en annan mindre fåra så måste kabeln modifieras och det gör lätt genom att det överstickande höljet tas bort. Det verkar här som att man ändå tänkt från tillverkarens sida att man kan montera USB kabeln i vilken isolator som helst, konstigt nog. Tar man bort tejpen och tar bort plåtbiten på kabeln med en tång så är det inge problem längre, kabeln är bara tycka in igen i den bruna hylsisolatorn.
När USB kabeln och adaptern nu är klara så börjar vi på montering i bilen. Det sker genom att plocka bort mittkonsolen och demontera handskfacket, plocka ur skärm och IHU så vi kommer åt dess kontakter som vi kommer leka med. Enklast är att börja med vart du ska placera Carplay:en. Jag hittar en bra plats i XC60 precis bredvid handskfacket på högersidan mot mittkonsolen.
Den modifiierade IHU adaptern plockas fram och den passar precis som jag tänkt. Den blev lagom lång så den räcker att stuva undan på vänster sida om mittkonsolen. även dags att plocka bort VOC:s gamla USB och dra en ny USB från IHU ned till en lämplig plats som jag hittade vid utloppsröret till luft/värme systemet. Då kommer jag även åt den USB kopplingen enkelt om det skulle bli något knas med Carplay:en. GPS antennen till Carplay tejpar jag fast ovanför kanten där man skruvar fast handskfacket.
Sen har i det där med DIP switcharna. Ingen aning egentligen, men det är 8 st DIP switch totalt och den hoppade igång med alla Off utom switch nr 2.
Om man nu håller in Mediakanppen eller EXIT på ratten så hoppar Carplay:en igång och efter lustig bootbild så hamnar man i undermenyn[skärmläge 2] Här kan du knyta din telefon med Carplay med BT och Wifi. Man kan göra lite basiska intsällnignar som volyminställningar. Här finns även Youtube! Jag antar att youtube appen inte ligger i Android läget av nåt licensskäl, who knows! När väl det är klart startar själva Android där Android Auto och alla andra appar finns. Apparaten verkar göra det den ska göra. Det tar en stund att finjustera den så allt fungerar som man själv vill. Jag har försökt stressa enheten lite grann och tycker den hanterar Volvos backkamera ganska bra. Alltså när man är i Carplay mode och lägger i backen så ska Volvos gränssnitt ta över och sedan växla tillbaka till Carplay. Det jag däremot tycker den är mindre bra på är att återgå till Carplay om du stänger av Wifi eller BT. Den har svårt att återansluta tycker jag . Där var SCT mycket bättre på att hantera detta, kanske beror det på för att den här apparaten är mer avancerad, vad vet jag. Att tänka på om man vill montera en sådan här produkt så använd inte Volvos egna BT. Det är stor risk att du blir tokig på att båda enheterna svarar i telefonen. Vilket är mig helt puckat att det ens kan gå. 🙂
Lämna ett svar