Tjena läsare.
Här kommer en kul eftermontering i XC60:n. En HBS sensor. Det rätta namnet är Heart Beat Sensor eller på svenska Hjärtslags sensor. Det kuliga med denna sensor är två saker. Det första är att den togs spårlöst bort efter 2010. Varför vet jag inte, Den logiska förklaringen är kanske att det saknas tillstånd för att lyssna på den puls frekvensen som hjärtat ”sänder på” mellan 50-100 bpm. Post och telestyrelsen kanske hade invändningar om den. Fan vet. HBS finns i alla fall inte monterad i bilar efter 2010. Den andra saken är att den fungerar inte bara om bilen är larmad som många tror, Utan den fungerar oavsett om bilen är låst eller inte. När man checkar nyckelns status så läser den även av HBS sensorn.(om nu det är någon i bilen såklart)
Citat från VCC:
”En hjärtslagssensor registrerar hjärtslag från både djur och människa när bilen är parkerad. Sensorn aktiveras om någon bryter sig in i bilen och gömmer sig i den, eller om barn eller husdjur lämnas kvar i bilen av misstag.”
Hur som. Varför den inte finns i bilar 2010 får bli en gåta, men det gör bara att jag helt enkelt får eftermontera en sådan då. Volvo har varit stygga och sparat in på kablaget också, så man blir tvungen att dra ny kabelmatta också. Om man studerar kabelschemat så delar den matning och kommunikation med MMS sensorn i mittkonsolen. För mig blir det en ganska jobbig kabeldragning. Men kollar vi istället på IMS sensorn så ligger den bättre till rent kabeldragningsmässigt.
Om vi tittar lite djupare ned i elschemat så ser vi också att alla LIN moduler som har med larmet att göra delar samma LIN bus[LIN bus 2] Jag väljer då istället att ta både matning och LIN kommunikation ifrån IMS(Interior Movement Sensor) istället som sitter i mitten av taket.
Kabelmattan till denna installation tillverkas. Jag gör ett adapterkablage som förgrenar sig med ca 1.5 meter kabel. Här visar jag även hur HBS sensorn ser ut och dess artikelnummer: 30772914
HBS sensorn ska monteras i golvet under höger bakstycke. Här måste inredningen demonteras för att komma åt stället där sensorn ska sitta. Det sitter 2 st 10mm, plus en 8 mm i hörnet vid bältesrullen. I taket sitter det ett stor plast list som måste tas bort, sen kan man ta bort inredningen på sidan och komma åt innannätet.
Sen tar jag bort armaturen i taket och hakar av IMS sensorns kabel och sedan föra in kabeln genom hålet och drar den bakåt, men först måste taket lossas. I handtaget sitter skruvar som måst avlägsnas samt en skruv för näthållaren. Böj ned taket lite försiktigt så drar vi kabeln längst taket .På vägen tejpar vi kabeln i innertaket för att förhindra att den ligger och skallrar.
Koppla ihop adaptern till IMS sensorns kablage och montera HBS givaren dikt mot golvet där bak.
När det hela är monterat och allt är återställt så är det dags för konfigurationen då. Vi aktiverar denna på P#048 till 0x02. Vi checkar sedan i VIDA om den tycker om parameterändringen. Jodå. den är aktiv.
Nu så kan jag se på nyckeln om något levande finns inne i bilen 🙂
Lämna ett svar