Eftermontering av HBS sensor XC60 2012

Eftermontering av HBS sensor XC60 2012

Tjena läsare.

Här kommer en kul eftermontering i XC60:n. En HBS sensor. Det rätta namnet är Heart Beat Sensor eller på svenska Hjärtslags sensor. Det kuliga med denna sensor är två saker. Det första är att den togs spårlöst bort efter 2010. Varför vet jag inte, Den logiska förklaringen är kanske att det saknas tillstånd för att lyssna på den puls frekvensen som hjärtat ”sänder på” mellan 50-100 bpm. Post och telestyrelsen kanske hade invändningar om den. Fan vet. HBS finns i alla fall inte monterad i bilar efter 2010. Den andra saken är att den fungerar inte bara om bilen är larmad som många tror, Utan den fungerar oavsett om bilen är låst eller inte. När man checkar nyckelns status så läser den även av HBS sensorn.(om nu det är någon i bilen såklart)

Citat från VCC:

En hjärtslagssensor registrerar hjärtslag från både djur och människa när bilen är parkerad. Sensorn aktiveras om någon bryter sig in i bilen och gömmer sig i den, eller om barn eller husdjur lämnas kvar i bilen av misstag.”

Hur som. Varför den inte finns i bilar 2010 får bli en gåta, men det gör bara att jag helt enkelt får eftermontera en sådan då. Volvo har varit stygga och sparat in på kablaget också, så man blir tvungen att dra ny kabelmatta också. Om man studerar kabelschemat så delar den matning och kommunikation med MMS sensorn i mittkonsolen. För mig blir det en ganska jobbig kabeldragning. Men kollar vi istället på IMS sensorn så ligger den bättre till rent kabeldragningsmässigt.

Om vi tittar lite djupare ned i elschemat så ser vi också att alla LIN moduler som har med larmet att göra delar samma LIN bus[LIN bus 2] Jag väljer då istället att ta både matning och LIN kommunikation ifrån IMS(Interior Movement Sensor) istället som sitter i mitten av taket.

Kabelmattan till denna installation tillverkas. Jag gör ett adapterkablage som förgrenar sig med ca 1.5 meter kabel. Här visar jag även hur HBS sensorn ser ut och dess artikelnummer: 30772914

HBS sensorn ska monteras i golvet under höger bakstycke. Här måste inredningen demonteras för att komma åt stället där sensorn ska sitta. Det sitter 2 st 10mm, plus en 8 mm i hörnet vid bältesrullen. I taket sitter det ett stor plast list som måste tas bort, sen kan man ta bort inredningen på sidan och komma åt innannätet.

Sen tar jag bort armaturen i taket och hakar av IMS sensorns kabel och sedan föra in kabeln genom hålet och drar den bakåt, men först måste taket lossas. I handtaget sitter skruvar som måst avlägsnas samt en skruv för näthållaren. Böj ned taket lite försiktigt så drar vi kabeln längst taket .På vägen tejpar vi kabeln i innertaket för att förhindra att den ligger och skallrar.

Koppla ihop adaptern till IMS sensorns kablage och montera HBS givaren dikt mot golvet där bak.

När det hela är monterat och allt är återställt så är det dags för konfigurationen då. Vi aktiverar denna på P#048 till 0x02. Vi checkar sedan i VIDA om den tycker om parameterändringen. Jodå. den är aktiv.

Nu så kan jag se på nyckeln om något levande finns inne i bilen 🙂

Tags:

Comments

9 svar till ”Eftermontering av HBS sensor XC60 2012”

  1. Profilbild för Pontus Graneke
    Pontus Graneke

    Tror mest de va för dåligt med beställningar på denna sensor när folk beställde bilen. Så den plockades nog bort för de inte var lönsamt att forsätta tillverka denna modul????

    Är ju bara i Sverige man ser en P3 vart man än tittar. Sedan 2019 har jag bara hittat 2-3st nycklar med PCC. Varav två som jag skickade till dig.

    Enligt Volvos hemsida

    Folk oroar för olika saker i samband med bilar beroende på var de bor. Volvo Personvagnar fann
    att i Brasilien oroar man sin mycket för att någon ska ha brutit sig in i bilen och ligga i bakhåll.
    I USA handlade det ofta om att vilja se om någon fanns kring bilen när det var mörkt.
    I Sverige var den största frågan om man hade kommit ihåg att låsa bilen eller inte.

    Eftersom en Volvomodell säljs över hela världen, utvecklades XC70 för att lösa alla problemen.
    Därför har den en hjärtslagssensor kopplad till nyckeln, så du ser om någon finns i bilen.
    Med ett tryckt på nyckeln tänder du bilens alla lampor, så du ser om någon är i närheten.
    Och samma nyckel minns om din sista handling var att låsa eller låsa upp bilen. Däremot behöver
    du inte vrida om nyckeln i tändningen när du startar, det räcker med att den finns inuti bilen.

    1. Profilbild för Admin

      Det kan vara en orsak .
      Men det lustiga är att funktionen till HBS fortfarande finns i mjukvaran i CEM så många år efter 2010.
      Visst det räcker ju att ta bort kabelmattan och spärra applikationen i nedladdning från volvos sida.
      Men jag ska erkänna att jag blev förvånad att det gick att ”bakdatera” en funktion som denna.
      Det borde inte finnas stöd för den i CEM kan jag tycka. Det var ju sent 2010 som AG9T CEM kom och jag har CG9T till och med.
      Så brytet för sensorn bör ju rimligtvis ha varit vid 7G9T CEM(tegelstenen).

      1. Profilbild för Pontus
        Pontus

        Vart tvungen att fråga Volvo vad som hände då jag blev för nyfiken.

        Svar från Volvo:

        Vi skulle säga att hjärtslags-sensorn togs bort generellt på grund av besparings-åtgärder och för att vi packade om erbjudanden för keyless-system. Dessutom var det svårt för våra återförsäljare att förklara tekniken och vad den skulle användas till.

        Hela svaret från Volvo:

        Bakgrunden till varför vi tog fram den var ett behov som dök upp i USA där kunder ville få koll på om någon befann sig i bilen efter att larmet utlösts.
        Sensorn bygger på att man kan detektera extremt svaga vibrationer genom chassit och identifiera dem som hjärtslag. Det var en ganska avancerad teknologi vid den tidpunkten, speciellt för en sensor som var en del i bilens larmsystem.

        Vi skulle säga att hjärtslags-sensorn togs bort generellt på grund av besparings-åtgärder och för att vi packade om erbjudanden för keyless-system. Dessutom var det svårt för våra återförsäljare att förklara tekniken och vad den skulle användas till.

        1. Profilbild för Pontus
          Pontus

          Mycket möjligt att de är andra bil märken som använder denna hjärtslagssensor också?`Kanske därför den finns kvar i CEM eftersom de finns andra bilmärken som använder samma CEM box?

          Aston martin har ju en modell som använder CEM box från Volvo V50 tror jag de va. Kanske va S40 också. Va åt de hållet på Volvo modellerna allefall.

          1. Profilbild för Admin

            Precis Landrover,Mazda och Jaguar delar samma teknik på den tiden.
            Jag tycker det är en kul detalj. Inte så värst användbar kanske, men ballt att fjärken blinkar. 🙂

  2. Profilbild för Denis
    Denis

    HI
    Why did you put mass on the chassis?
    In the IMS sensor there is
    Is there any reason?
    Thank you

    1. Profilbild för Admin

      The ”mass” or anti squeak sealant was put there when the car was made. The Sensor have to be mounted shut to the chassis floor. All Sealant or ”mass” have to be removed within the area where the sensor will be installed.

  3. Profilbild för Denis
    Denis

    I meant ground mass

    1. Profilbild för Admin

      You mean grounded then?
      the sensor is not grounded by ifself. The sensor is listening thru its non-painted areas and are secured with 2 plastic nuts against the chassis.
      Ground lead on PIN 1.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Search for a content


Choose a retrofit