Installera IHU XC60 2012 med front PA

Installera IHU XC60 2012 med front PA

En studie av efterforskningar har skett i retrofitp3s anda.

Det skedde 2 oberoende efterforskningar men båda arbetar med varandra. Vi går igenom det första problemet. Att installera en IHU i en S80/V70 eller XC60 så ska man veta att man måste följa ett mönster. Alla IHU är likadana oavsett bilmodell, men det som skiljer sig är dess installerade mjukvara. Man kan inte blanda hur som helst i hopp om att det ska fungera. För att få rätsida på det så kommer här en liten redogörelse.

Ska man installera en IHU i en V70/S80/XC60 så ska en IHU vara demonterad ifrån någon av dessa modeller för att vara på säkra sidan. Man kan inte ta en IHU och sätta in i en V70 eller XC60 då det garanterat är fel mjukvara i den och det beror på att IHU från V40/V60/S60 bygger på ett lite annorlunda setup med sina CAN moduler och därför får dessa IHU:s en ej kompatibel mjukvara installerad och ej anpassningsbar till V70/XC60. Även om man ”tror ” att IHU kommer ifrån en rätt bilmodell så är det ju svårt det att se dess mjukvara som finns installerad när man inte får kontakt med IHU och eftersom samma artikelnummer finns till hela P3 modellprogrammet så blir det lite jobbigt att felsöka i engineeringsläget. Så det finns fallgropar här om man inte ser upp. Jag har upptäckt att i en V40/V60/S60 och XC60 till viss del(?) så har de flesta en mjukvara som inte är kompatibel med V70 t. ex och det är SW 4 : 31382708. Visst man kan byta mjukvara/firmware via USB eller OBD om man har rätt sorts firmware tillgänglig. Men det är inte något som varken jag eller Johnny kan göra än. Hur som helst med denna mjukvara startar inte IHU upp alls i en V70/S80/XC60 CEM. Jag provade 3 st helt olika IHU i min V60 testrigg och Dessa 3 fungerar endast med BG9T 2015 V60. Dessa fungerar alltså INTE i enV70/XC60 hur tokigt det än låter och det som följer dessa åt är att SW4 och DCP SW som är identiska mellan dessa 3:

IHU 1
HW 31433368
DN 31444201
SW1 31438342
SW2 31667313
SW3 31667319
SW4 31382708
SW5 31466542
SW6 31483104
SW10 32319056

IHU 2
HW 31396994
DN 31396715
SW1 31396955
SW2 31444172
SW3 31421466
SW4 31382708
SW5 31384844
SW6 31421981
SW10 31421078

IHU 3
HW 31396994
DN 31396710
SW1 31396809
SW2 31396928
SW3 31396833
SW4 31382708
SW5 31384572
SW6 31396891
SW10 32319058

För att späda på problemet så kräver V60 en helt annan CCM panel också. Så det är inte helt enkelt att få igång en felaktig preppad IHU vilket jag tror beror på 31382708. Då så, då har vi rett ut lite och för att slå ihop lite info då så är följande lag som gäller.

När det gäller fungerande IHU i en XC60 eller en V70 från tidigt snitt 2012 så har vi testat 2 olika IHU anpassade för V70, när man går dessa på djupet så ser vi att dessa har en del saker gemensamt här och för att lyckas montera en IHU i V70/XC60 så måste IHUs kompatibilitet till 2012 Sensus V70/XC60 se ut så här:

IHU

31396994AA

DSP 20131211M1A1

HW : 31421873 AA

Nu när vi väl hittat en rätt IHU så är det dags för nästa problem och det är ett ganska stort problem som alla eftermonterare kommer stöta på om man har en gammal Sensus bil från 2011-2013. Det är nämligen så att när Sensus Connect introducerades så ändrade man på parkeringsassistansens kommunikation. Efter 2014 så blev PAM modulen istället inkopplad på HS CAN. Utan att gå in på för mycket detaljer om detta så är skillnaden att PAM:s signaler nu blir slussade via en gateway i CEM istället. Men här har vi eftermonterade tur egentligen att IHU lyssnar på den bakre park assisten som tidigare signaler. Att IHU tar emot meddelanden på samma kanal till den bakre assistansen gör saken bara förvirrande egentligen. Men antar att man gör denna ändring pga att man introducerar CTA på XCAN bussen som i sin tur är mer eller mindre kopplad till PA boxen som nu sitter på HS CAN linan. Eller så att helt enkelt få ned antalet noder på MS slingan kanske?. Att hitta detta och att få någon logik i det hela så krävdes utläsning av park assist med bilar från 2012 och bilar från 2015 sen att jämföra skillnaderna mellan dessa. Loggningen av meddelanden på bussen gjordes av mig i flera steg och i flera bilar med både med IHU och med ICM för att kunna se avvikelser/likheter mellan de olika systemen i sin helhet, dessa loggningar skickades till Johnny P(konstruktören av P3-tool) och eftersom Johnny hade en fungerande IHU på sin bänk så kunde han med hjälp av mina loggningar även se vad som krävdes för att göra ett fungerande program till en CAN box . Boxen är smart och konverterar helt enkelt adresserna från främre assistansen från PAM till IHU. Nästan som originalmonterat. Här nedan ser vi hur boxen ser ut samt ett förenklat diagram över dess funktion.

Att tillverka en adapter från IAM till IHU enheten går att göra på många sätt, här kommer ett schema på vilka kabelpositioner som går vart till IHU kontakten,ICM kontakten och IAM kontakten.

Till själva installationen då, Här är det omfattande borttagning av delar. Först ska ICM/IAM ur och sedan den beryktade SCT(Sensus Connected Touch) som är föråldrad och kan ej återanvändas på IHU. Det är mycket kablage. Sen har vi ett problem nr 3. Det är Volvo On Call. Den modulen måste bort och av-installeras ifrån MOST slingan. Så vi sätter dit en MOST loop här. Eftersom VOC i en IHU är seriekopplad direkt till IHU så kommer styrningen av VOC inte fungera längre. Vi byter därför ut TEM3 modul mot en TEM3G modul som är seriekopplad istället. Vi återkommer om TEM3G i ett annat ärende här på Retrofitp3. Samtidigt så behöver vi ändra CCM panelen så den har jordglobsknappen istället för CAM knappen.

Vi behöver trassla upp all SCT kablage och plocka ur skiten ur bilen. Lättare sagt än gjort. Varför var jag så nogran när jag monterade den 🙂 . Det behövs också sätta en andra MOST loop på ICM:s gamla MOST kontakt. Detta är ett måste då MOST ringen ska vara helt sluten så den inte är öppen någonstans.

Efter att jag har monterat skärmen och IHU enheten i bilen och skruvat ihop det hela så r det dags för att ändra parametrarna i CEM för allt det vi monterat. För att få navigatorn och IHU att fungera krävs följande ändringar:

P#078= 0x03 Mirrorlink , Wifi Station Active

P#080= 0x02 GPS time and date

P#092= 0x02 Music server Copy only

P#124= 0x08 Player for 1 DVD. IHU MCA Connectable

P#127 0x07 With Navigation System(For IHU Only)

P#172= 0x02 Navigation Map region. Europe

P#175=0x13 Language Navigator Swedish

Nu hoppar det igång efter omstart och allt lirar precis som tänkt. Park assist fram fungerar också precis som tänkt . Det blev kanon. Tolken sitter i mitt handskfack och gör sitt jobb med bravur. Den fyller även en annan funktion så det är bra att den sitter lätt åtkomligt. Väl utförd eftermontering!

Comments

59 svar till ”Installera IHU XC60 2012 med front PA”

  1. Profilbild för Tobias
    Tobias

    Häftigt! Vad är det förresten för ”debug”-sidor med hårdvarunummer som syns på bilderna i mitten, något som är åtkomligt i Sensus? Eller som luras igång via ”yttre” kommunikation?

    1. Profilbild för Admin

      Man kommer åt dessa inställningar genom att köra IHU i engineeringsläget i t.ex P3 tool. Du kan göra vissa inställningar där som man normalt inte kan göra så som, ja det uppenbara att ser mjukvaru-nummer, Kartversion osv.
      Du kan göra ändringar på en del andra saker region på DVD, byta från PAL eller NTSC bl.a. Inte så användbart kanske, men bra när man vill se mjukvarulistan.

  2. Profilbild för Артем
    Артем

    Привет, есть возможность пообщаться по поводу конвертера сигнала?

    1. Profilbild för Admin

      Это не очень хорошая идея

  3. Profilbild för Niklas
    Niklas

    Om man vill ha fungerande NAV i en XC70 2014, måste man då montera allt detta?

    1. Profilbild för Admin

      Tjena.
      Nej då räcker det med att aktivera navigatorn i IAM som du redan har då. Men tänk på att den navigatorn bara kartor till 2020.
      Den navigatorn du har i din bil är av första Sensus systemet(2011-2014).

      1. Profilbild för Niklas
        Niklas

        Okej, så den går att aktivera utan att skaffa någonting? Där knappen ska vara är ju en blind knapp men den går ju fortfarande att trycka på.

        1. Profilbild för Admin

          Ja det går fint. NAV knappen har jag nog ett par stycken ligger, så det är en baggis att byta.
          Men det slog mig. Du kanske behöver en GPS antenn också.

          1. Profilbild för Niklas
            Niklas

            Sagt och gjort, det funkade. Likadant när jag aktiverat frontkamera, då funkar knappen men jag har ju ingen kamera (än). Dock får jag inte fram själva kartbilden, systemet håller bara på och tänker. Frågan är om det hoppar igång om en gps antenn monteras. Såg att jag hade 2 fakra kontakter som var tomma bakom skärmen och även en vad det såg ut som 3-polig kontakt som också var tom. 🙂

          2. Profilbild för Admin

            GPS antennen ska sitta i IAM och är en blå Fakra. På ICM(skärmen) finns en grön och en brun fakra, Den bruna är till backkameran och den gröna är till TV.
            Den gråa 5 poliga kontakten i ICM är till framkameran.
            Jag är nästan 100% säker på att du inte fått in den ljusblåa LVDS kabeln ordentligt in i skärmen eller i IAM, då försvinner nämligen kartbilden. Då Navigatorn går via LVDS kabeln.

  4. Profilbild för Niklas
    Niklas

    Blir väldigt förvirrad när jag hade loss både ICM och IAM nyss. Bakom IAM fanns en lös blå fakra som inte gick att koppla in någonstans i IAM, fanns en tom grå fakra på IAM men där passade inte den blåa. Kollade även LVDS kabeln och den är inkopplad i både ICM och IAM. Trycker jag på min tomma NAV-knapp så står det bara ”Navigation, var god vänta…” :/

    1. Profilbild för Admin

      Jag tänkte på det där igår. När du säger ”grå fakra”, jag kollade av en händelse på en gammal Sensus IAM 2011-2014 i garaget och den har en grå fakra och en 4 polig grå USB kontakt.
      Jag tror du har den gamla Sensus och inte Sensus Connect(IHU). Då måste du se till att din IAM har stöd för NAVI. För det är inte säkert att alla har, Du får titta på IAM om det står
      IAM 2.1 Level 3 på etiketten. Det är den som har en NAVI HDD.

      Alla IHU 2015-2018 har NAVI oavsett.
      IAM 2011-2014 har NAVI med 2.1 Level 3 endast.

      1. Profilbild för Niklas
        Niklas

        Min IAM har inte NAV insåg jag, plockade ur den två gånger för att försöka hitta en blå fakra men hur mycket jag än stirrade på den fanns ingen. Haha!
        Sen är jag lite förvirrad, bytte man namn på IAM efter 2014 till IHU?

        1. Profilbild för Admin

          Ja, IHU(Själva fysiska DVD spelaren i mittkonsolen) bytte namn när nya Sensus Connect kom sent 2014. Skärmen till IHU är bara en skärm här.
          Tidigare heter DVD spelaren IAM och själva skärmen heter ICM.

          1. Profilbild för Niklas
            Niklas

            Då börjar jag hänga med, enklaste operationen för min del känns ju som att byta IAM till en med NAV.

            Då är det alltså IHU som har färgtema efter DIM? 🙂

          2. Profilbild för Admin

            Det är helt riktigt, Färgtema introducerades med införandet av IHU.

  5. Profilbild för Niklas
    Niklas

    Menade IHU och inte ICM i min tidigare kommentar 🙂

    1. Profilbild för Admin

      Vi reder ut detta först.
      Du har alltså en IHU. Om du har ”navigation vänligen vänta” så låter det snarare som om kartmaterialet inte stämmer överens med regionen du valt. Har du valt rätt region i konfigurationsfilen?
      Det låter mysko med en grå fakra där bakom, Det är inte något som jag känner igen att Volvo monterat från fabrik.
      Den blåa fakran ska ju passa, den är mönsterorienterad, är säker på att du vände den rätt håll?
      Att veta om du har en GPS antenn i hajfenan kan man nog enklast få veta genom din utrustningsnivå. Annars ser man under golvet vid passageraren så är GPS kabeln skarvad, fortsätter den bakåt så har du GPS antenn.

      1. Profilbild för Niklas
        Niklas

        Ah så gps-antennen sitter isåfall i hajfenan, trodde att den skulle sitta gömd under instrumentbrädan. Den grå fakra-kontakten satt alltså i min IAM alltså inbyggd i IAM, sen hade jag en lös kabel med fakra-kontakt bakom som var blå och den gick inte att trycka dit hur jag än vände och vred på den. :/

        Ska se över vilken region som är vald.

        En annan grej, om jag går in i menyn via mycar och fortsätter till inställningar så finns det en gråmarkerad meny längst ner med navigationsmjukvara, det är inte så att jag behöver ladda in kartor via dvd eller usb tro?

  6. Profilbild för Jim engan
    Jim engan

    Så om jag förstår rätt, så måste jag ha
    IHU
    31396994AA
    DSP 20131211M1A1
    HW : 31421873 AA

    får det att fungera i en 12mod v70

    1. Profilbild för Admin

      Ja, Enligt vad 5 olika IHU som testats i min XC60 så är det 2 st som fungerar, dessa IHU har de siffrorna gemensamt.

      1. Profilbild för Jim engan
        Jim engan

        Jag förstår, det är nästan som att leta efter en nål i en höstack för att hitta en begagnad då😬

        1. Profilbild för Admin

          Jo, för att vara säker utan att veta var IHU:n kommer ifrån så är det dessa nummer du ska gå efter.
          Men när det gäller just V70 så anser jag att du är safe om IHU kommer ifrån en V70 oavsett.
          Jag får problemet eftersom jag har en XC60 där fungerar det lite annorlunda märkligt nog.

  7. Profilbild för Артем
    Артем

    А куда подключили PACM модуль? вижу стандартный разъем, однако не понимаю как он подключен

  8. Profilbild för Dovydas
    Dovydas

    Hello,

    I do all operations on mine s80 inscription.
    All works well….
    But:
    I have a problem with ccm. I put buttons on mine ccm. Global on passangers side and camera on drivers side. But then i push glogal buton camera turns on.
    Tried to connect ccm from xc60 2015 it doesnt work.
    Can i try to connect ccm from s80 2015? Or need to check a ccm from 2012?
    Second problem is that….my car have ventilated seats……it possible buy ccm without this funkcion and solder a buttons on microsheme?

    Last question is…..about front parking. Can you make the box?

    1. Profilbild för Admin

      Hi there, Be more specific what kind of model year you have and all your other changes you have done in your config for IHU retrofit. Now i just guessing.
      I belive that your CCM is not configured correctly. Be sure that you have enabled [GPS time and date] in the config, that is the parameter that change the Sensus CCM to Sensus Connect.

      This i do know. For ventilated seats you need a CCM with ventilated seats. A regular CCM do not have the proper Software or Hardware to work.

      1. Profilbild för Dovydas
        Dovydas

        My car my is 2011 but on registration shows 2012
        Vin YV1952AS6C1158615
        I need to change only these options that you write?
        I can check it.
        I thought that i can solder these buttons on ccm because it have a slots

        1. Profilbild för Dovydas
          Dovydas

          My car is s80
          I put ihu from s80 2015.
          Screen from v70 2015

        2. Profilbild för Admin

          Hi.
          Yes, Time and Date have to be active.
          I this article you also see all necessary parameters that you need to change for the IHU to work in old sensus cars.
          Im about 100% sure that you will not get the ventilated seats function to work with only soldering. You need the CCM software as well.

          1. Profilbild för Dovydas
            Dovydas

            Ok. I will check the catconfig.

          2. Profilbild för Dovydas
            Dovydas

            I try and check…..no changes.

  9. Profilbild för Dovydas
    Dovydas

    What about front parking solution? Who van made this aftermarket box? Its possible to get?
    And did you know something about road sign i formation? Can activate it? What need to do?

    1. Profilbild för Admin

      Hi.
      There are no plans for mass-production of the PACM box im sorry. There are only two produced and a prototype. I am part responsible for the development of the PACM.
      Road Sign Information needs ACC generation 3 to be active.

  10. Profilbild för Dovydas
    Dovydas

    Volvo s80 usa 2012.
    Put ihu from s80 2015
    Screen from v70 2015
    Do all p3tool config.
    All works but ccm doesnt…..it still like sensus without connect. When push global camera starts……if any have some ideas please share…..because i dont have it…..thanks a lot

  11. Profilbild för Dovydas
    Dovydas

    Hi,

    Did you know somethin about sensus connect option activation on p3tool? I get info that i need to do something more in configuration.

    1. Profilbild för Admin

      As i mentioned in this article.
      The Parameter in P3 Tool must be changed like this if you also activate the NAVI:

      P#078= 0x03 Mirrorlink , Wifi Station Active
      P#080= 0x02 GPS time and date
      P#092= 0x02 Music server Copy only
      P#124= 0x08 Player for 1 DVD. IHU MCA Connectable
      P#127 0x07 With Navigation System(For IHU Only)
      P#172= 0x02 Navigation Map region. Europe
      P#175=0x13 Language Navigator Swedish

      YoU are in U.S so you have to change to USA Map Region, and Language English.

      1. Profilbild för Dovydas
        Dovydas

        my car is from usa, but now it in europe.
        How we can contact on email about this problem.
        I hear some info that i need to do some wirings and other programing. And i need to activate sensus connect funkcion.
        Jus looking for help. Check many times the wires for this unit. Alls good.

  12. Profilbild för Dovydas
    Dovydas

    Did you know something about flashing ccm firmware?

    1. Profilbild för Admin

      No, I have no such softwares.

      1. Profilbild för Juho
        Juho

        Hi,
        I have my IHU flashed. I can help with firmware update.

        1. Profilbild för Admin

          Thank you for your kindness of sharing.

  13. Profilbild för VOLVO
    VOLVO

    You car has rear or front cameras before ihu retrofit? Did you know who done this with rear or front cameras?
    You xc is with default 2012 my cem? or you change it?

    Because im looking for the problem of the camera button.
    Because VIDA cant see extra slot button of mine ccm on drivers side bottom (camera button on cars with global button).
    I think there is a software problem or need to do some wires…..to connect this button funkcion on vida.

    1. Profilbild för Admin

      I have retrofit all my cameras and all other stuff enlisted in this site.
      There are no other wires to add because all chances in the CCM is dependent in you Car-config only.
      I still belive you have missed a parameter change in the CEM. If not, my recommendation is to test another CCM from 2012.
      You can not use a CCM from 2014-2016 they have a different CAN and are not compatible

      My CEM is a 2012 CG9T and my original CCM

      1. Profilbild för Dovydas
        Dovydas

        How can i send you my carconfig for check?

        1. Profilbild för Admin

          with P3tool you can download your Carconfig with the [Save] button and e-mail your DML file.

          1. Profilbild för Dovydas
            Dovydas

            How can get your email?

  14. Profilbild för Dovydas
    Dovydas

    Can you share the wiring diagram? Correct

  15. Profilbild för Juho
    Juho

    Hi,
    Amazing job! Keep up the good work! Is there any chance you could make me one? I can help you guys with testing it?

    1. Profilbild för Артем
      Артем

      Можешь написать мне, metra52@ya.ru, я уже сделал аналогичное устройство, как автор.

  16. Profilbild för Tweake
    Tweake

    Currently trying to retrofit sensus to an older car.

    CCM and ICM communicates with the diag tools. But I do get CCM-U030000 and ICM-U030000.

    There should be a way to get it to work. Does anyone have an idea on where to start with something like this?

    1. Profilbild för Admin

      You need a CAN converter for this, Sensus vs Pre-Sensus do not share the same ID.

  17. Profilbild för Naim
    Naim

    Finns det några planer att släppa källkoden för gateway enheten i framtiden eller att sälja de?

    1. Profilbild för Naim
      Naim

      Hade även vart intressant att se hur ni tillverkade kabel mattan

      1. Profilbild för Admin

        Är det Kabelmattan till själva IHU från ICM menar du då?

        1. Profilbild för Naim
          Naim

          Ja, precis 🙂

          1. Profilbild för Admin

            Jag har nu uppdaterat artikeln med ett kabelpositions-schema! 🙂

    2. Profilbild för Admin

      Tjena, Jag får många frågor om detta men jag har i dagsläget inte några planer på det av olika anledningar. Dels för att produkten inte är färdigutvecklad då det ska till fler funktioner.
      Sen dels att det är mycket tid nedlagt till utvecklingen.

  18. Profilbild för Dovydas
    Dovydas

    All looks good. But only one can make this then car have original rear camera? Because ccm from 2012 doesnt have button on the bottom in drivers side. So if you take sensus button and move camers it doesnt work. Can someone explain that ccm from 2014 works perfect on car from 2012.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Search for a content


Choose a retrofit