Jaha ja. Kolla vad som hände. Min högra motor till de elektriskt vikbara speglarna började kugga över och fick spel häromdagen när jag var på semester. Jag har ju nån sorts diagnos som gör att jag måste fixa skiten genast. Så direkt när jag kommer hem så river jag bort spegeln och byter motorn el infällningen. Det som händer med dessa FoMoCo speglar är att aluminiumet corroderar lätt och får sprintern som stoppar spegeln när den kommit till ändläget att fastna i öppet läge. I min spgel hade till och med fjädern blivit helt upplöst, den saknades när jag tog isär spegeln.
Så här blir spegeln när motorn passerar klacken till stoppet 🙂
Man kan byta motor på plats men jag ville även göra rent hela spegeln så därför måste vi plocka ned spegeln i sina beståndsdelar. Att plocka bort dörrsidan och innandömet av dörren och spegelns kontakter har gjorts många gånger här på Retrofitp3, så jag skippar den biten i denna artikeln. Det finns beskrivet i detta inlägg annars.
Här ser vi hur spegel har passerat stoppet med 6-7 centimeter. Skruva bort spegeln från själva dörren med i detta fallet 3 st torx 25 skruvar. Det första du gör nu är att plocka bort BLIS kåpan under spegeln. Om du inte har BLIS så gör du på samma sätt med den vanliga plastkåpan. Kåpans fästen sitter där under spegeln. Haka loss detta fästen så viker man bort själva kåpan bakåt.
Själva BLIS enheten sitter med 2 st torx, Ta bort dem och lossa lilla kontakten för värmen och själva huvuskontakten på BLIS kameran.
Hur plockar man isär spegeln då? Jag börjar i alla fall med att plocka av glaset och dess värmekablar. Glaset är bara pressat på plats så det är bara peta loss glaset. Det samma gäller blinkersglaset också egentligen. En liten plastklack som man bänder ut och drar loss blinkershuset. Efter det så tar man bort spegelns inställningsmotor med sina 3 st små torx 8:or. Ta bort kontakten till motorn och plocka sedan bort mellanhöljet som också sitter med 4 st torx.
Nu är det bara att försöka spräcka ”Star-Lock” brickan för den är nästan omöjlig att få loss utan att den blir deformerad eller trasig , Jag klipper helt enkelt bara bort den(jag har ju nya ligger) När du väl får bort den så tar du bort hela stommen till spegeln och vänder upp och ned på den.
Nu borde du se vad som orsakar att spegeln inte stannar i sitt ändläge. Den lilla stålsprinten som har fastnad i bottenläget.
Nu kommer jag visa vad som är problemet, men detta är mest för illustration, jag har en helt nyrenoverad motor som jag ersätter denna motor med så jag kommer inte återanvända denna motor. Här nedan ser vi att sprinten har fastnat rejält, när jag tar bort ytterplasten så ser jag att sprinten är helt fastärgad i aluminiumet, Det lilla dräneringshålet är helt igentäppt. När jag väl fick ut sprinten så insåg jag även att fjädern som ska skjuta ut sprinten var helt bortrostad. skumt. De sista bilderna visar hur sprinten ska fungera. Men vi lägger den här motor åt sidan och monterar en ny motor istället.
Med den nya motorn på plats så börjar vi återmontera alla spegelhusdelar ingen. Även dessa är mer eller mindre rengjorda.
Det är då dags för att montera en ny ”star lock” mot huset. Här använder man en 17mm hylsa och hamrar den på plats med en lämplig hammare. Se nu till att alla klackarna har låst sig mot spåret på axeln. Då är det liksom klart. Jag monterar även helt ny armatur för markbelysnnigen och dess sockel, då de gamla var bra ärgade och fula. samt löder på nya kabelskor. Även nytt blinkershus monteras så det ska verka fräscht sen.
Nä nu jäklar smäller vi på backspegelkåpan och monterar tillbaka hela spegeln på dörren och testar dess funktion! Kommer den fungera? Videon får tala sitt tydliga språk.
Den effektiva tiden var ca 2 timmar. Visst jag hade kunnat baka kakor istället, men det här var roligare 🙂
Lämna ett svar