Jag funderar ibland, eller rätt ofta funderar jag på krångliga onödiga men coola saker.
Det är ju så att på P3 modellprogrammet oavsett om det är en 2007 eller 2017 så finns det inte någon minnesfunktion på stolen på passagerarsidan . Utan den stolen är dum och man kan endast justera den för stunden. Att förstå varför Volvo inte valt att ha minne på passagerarsidan så måste man kanske gå ned till funktion kontra kostnad. Kostnaden skulle bli högre per bil ja, sen är funktionen svår att motivera kanske. Behöver man minnesfunktion på passagerarsidan egentligen? Nej såklart, eftersom systemet i sig förlitar sig på en förare, nyckel, speglarna och förarstolens position. Det är ju inte så att det alltid är samma person i passagerarstolen. Men trots det finns några Volvomodeller som har minne på passagerarplatsen och det är P1:orna C30/C70/S40/V50 från 2006- och då isynnerhet C30/C70.
Denna funktion vill jag ju ha trots att funktionen inte behövs. Men det är så ballt och att kunna lagra positionerna även på passagerarsidan 🙂
Det enklaste att uppnå detta är att helt enkelt köpa en högerstyrd förarstol och sätta in. Men de är inte lätta att hitta så där rakt upp och ner och speciellt fräscha stolar då. Jag får helt enkelt gå den hårda vägen och bygga mig en stol. Till detta bygger jag först en helt ny kabelpiska under min befintliga höger elstol. För det mest elementära som skiljer sig mellan en förarstol och en passagerarstol är förutom att förarstolen har en styrenhet(PSM) så är det hall-sensorerna i elmotorerna som skiljer sig.. Det är dessa hall-sensorer som håller reda på positionen av stolens läge. På passagerarstolen finns inga hall-sensorer nämligen. Hallsensormotorerna har 4 anslutningar mot motorer utan sensorer som bara har 2 anslutningar. Så vi behöver alltså öka antalet kablar till alla motorer och givetvis byta ut dem. Kablaget tar jag från en högerstol med minne och strippar hela kabelpiskan så jag får ut endast motorkablaget. Om man kikar på kabelschemat på en högerstyrd bil mot en vänsterstyrd bil så är allt faktiskt bara spegelvänt. Det är lätt att fixa. Det jag behöver skaffa fram för att få minne på passagerarsätet att fungera är följande:
Panel artnr: 39810510
Höger styrenhet[PSM] artnr: 30782124
2 st elmotorer* BOSCH 0 390 203 219. Det behövs en för lutningen av sätet och en till lutningen av ryggstödet(2007-2009] det är likadana motorer
1 st elmotor BOSCH 30761806 till lutningen av ryggen(2010-?)
1 st elmotor BOSCH 0 30 002 527 till fram och bakåt.
- OM det sitter en elmotor från BROSE BOSCH under stolen så behövs en ny hallsensormotor från BROSE BOSCH då den vanliga BOSCH motorn inte passar fysiskt i växellådan. Jag hade en tyvärr en BROSE BOSCH där under, men jag ides inte att leta efter en sådan så jag bytte ut hela motorenheten med ny växellåda från tidigare BOSCH.
- st kabelpiska från en högerstol.
Vi börjar!
För att kunna avgöra om en el-motor har hall-sensorer så ser man detta enklast genom de 2 extra stiften i kontaktstycket. Hall-sensorernas uppgift är att räkna varvet på motorn när den är aktiverad. Således kan styrenheten då ”veta” var stolen befinner sig,
El-schemat då? Här ser vi skillnaden mellan en vänsterstyrd stol och en högerstyrd stol. Och eftersom allt är spegelvänt så måste polariteten ändras på 2 av motorerna då de sitter tvärtom, det gäller motorn som flyttar stolen fram och tillbaka och motorn som flyttar stolen upp och nedåt. Eftersom resterande elmotorer är ”liksidiga” så behövs dessa inte ändras alls.
När jag väl strippat ett stolskablage så måste jag stifta om det till styrenheten. Som tur hade jag en sådan kontakt som en mall så det var bara följa dess kabelordning. Även den gröna kontakten till PSM måste stiftas om då den är helt spegelvänd mot andra sidan förrutom att jorden stiftas till C2:2, Vi behöver heller inte CAN-anslutningen så ta bort dessa kablar ur kontakten.
Nu måste vi som sagt byta polaritet på 2 av motorerna också. Framåt och bakåt samt dynans upp/ned motor. Stifta ur och vänd på dess polaritet. Jag har märkt att motorernas kontakstycken är riktigt svåra att stifta ur så prova gärna med ett extra kontaktstycke som du inte är så rädd om. När man inser hur de är uppbyggda så måste man ha ett urstiftningsverktyg som har dubbelfattning.
har du kommit så här långt så kan vi prova det på bänken. Här finns ett videoklipp på hur det kommer fungera på stolen senare när vi kommer så långt. Här ser man också att minnet fungerar som tänkt och att styrenheten inte går i bus off.
Nu plockas stolen ut ur bilen och vi fortsätter inne i huset på ett specialbyggt bord just för ändamålet. Vi börjar med att klippa bort alla bandklammor och fästen för kontaktstycken. Vi måste stifta ur hylsisolatorerna i FoMoCo handsken. Lirka ut kablaget så jag kan strippa det och sortera ut alla andra kablar jag behöver eftersom jag har fläktar i stolarna och sånt. Vi ska också dela på ryggstödet och sittdynan. Dom sitter ihop av 4 st T45 torx totalt, 2 st på vardera sida. Nu ställer bort sittdynan så länge och börjar ta bort klädseln och för att komma åt motorn till ryggstödet och dess kablage.
För att få ut själva motorn till ryggstödet så måste den genomlöpande axeln plockar bort. Det sitter en 10mm mutter på vardera sida om stången så man drar ur den åt det håll man finner lämpligast. Lossa nu bulten till själva elmotorn och ta ur den ur ryggstödet. Montera den nya motorn och trä in axeln tillbaka genom ramen i stolsryggen igen.
Nu är det dags för sittdynan! Elmotorn för upp och ned måste byggas om för att passa i stolen. Det är nämligen så att kontakten kommer åt fel håll om man monterar en vänster motor på höger sidan. Jag gör det enklaste och det är att flytta över motorns elektronik ifrån den vänstra motorn till högersidans motor och behålla höger sidas motorhus. Det gör man genom att klämma ihop de 3 lås-öronen runt på motorn och plocka ur innehållet och flytta över till den högra motorns hus. Var försiktig med kolen till kollektorn så de inte skadas vid hantering.
Motorn för framåt och bakåt är enkel. Den är bara att lossa genom att ta bort 2 torx och bända försiktigt motorn ur sitt fäste. Det underlättar att ta bort plastkanalen för den fyrkantiga stålwiren som löper till andra sidans växellåda. Den sista motorn som lutar dynan i framkant. Här byter jag hela motorn genom att lossa dess muttrar, Den är som sagt helt identisk mot ett vänstersäte. Sen skruvar jag ihop stolen igen. Och monterar mitt eget byggda kablage.
Innan helt och hållet en slutmontering, så måste jag förstås testa stolen en gång för att se om allt lirar innan jag sätter tillbaka klädseln igen och drar åt alla kablar på sina ställen. Det blev förevigat i ytterligare ett videoklipp.
För att sätta tillbaka ryggstödets klädsel på bästa sätt, så använder jag klädselringar sk. Hog rings med ett speciellt verktyg för att klämma åt. (Tack till min goda vän Daniel)
Det slutgiltiga resultatet med en elstol med minne på passagerarsidan. Nu är det bara koppla in skiten i bilen. Men det får ske om ett tag. För jag har nämligen en modifikation till och då är det superbra om det inte finns några stolar i bilen 🙂 Jag uppdaterar denna artikel när stolen sitter monterad i bilen igen. Vilket inte tog så länge, nu är den monterad i bilen och allt fungerar precis som tänkt.
Lämna ett svar