Byte Batteribox S80

Byte Batteribox S80

Här kommer kanske inte en superexotisk uppgradering.

Eftersom mitt batterilock var ganska slitet med tiden och att fästena p å locket lätt går sönder när åren gått, så bestämde jag mig för att byta upp mig mot ett nytt. Jag köpte det [höga] locket utan att tänka mig för riktigt. Det locket passar inte den gamla sortens batteri-låda. Så här måste jag bygga om, eller rättare sagt byta ut lådan mot den låda som passar det höga locket. När man väl jämför själva bottendelen på lådan så verkar dessa lika oavsett årsmodell. Det som verkar skilja är frontdelen. Det är nämligen skillnad på vart pluskabeln kommer in till batterilådan. På min S80 så kommer den in genom botten på frontdelen och på den nyare frontdelen så kommer pluskabeln in på ovansidan. Vi behöver då en ny bottendel [ej nödvändigt], frontdel, ett nytt lock och en kabel-genomföring. För att byta genomföring så är det enklaste att lossa muttern på startmotorn som håller pluskabeln och dra igenom den änden på kabeln. Med lite silikonspray så går det lättare att byta ut genomföring. Huvlåswiren passar rakt på, här uppstår inga problem. Snyggt blir det i alla fall.

Batteri låda 2010-2017 artnr: 31299867

Batteri frontdel 2010-2017 artnr: 31294078

Batterilock artnr: 31335286

Gummigenomföring pluskabel artnr: 30745245

Tags:

Comments

Ett svar till ”Byte Batteribox S80”

  1. Profilbild för Tobias
    Tobias

    Tack för tipset! Jag monterade ett alldeles för högt AGM-batteri för några år sedan för att klara våra stränga nordliga vintrar. Fått köra utan lock sedan dess vilket ser alldeles övertaskigt ut, men nu blir det ändring på det!!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Search for a content


Choose a retrofit