Hojhoj minsann!
Man ställer sig själv frågan varje gång man är klar med en uppdatering på utrustningsnivån på sin bil ”Nu finns det väl inget mer att montera?”. Men det gör det. Alltid hittar jag nåt som man tycker är kul att ha. Precis som med detta tillbehör. En 230 Volt AC växelriktare som normalt sitter i SPA plattformen V90/S90/XC60/XC90. Kan man få igång en sådan i en gammal P3:a? Trots Flex-ray, Ethernet och liknande star-trek styrningar i SPA så är den här prylen ganska så basic ändå. Den kräver visserligen en I/O styrning, men med lite kunskap så går den att få igång och passar onödigt bra dessutom. Det tog inte jättelång stund att överlista styrningen, så i slutänden visade det sig att endast 1.8 kohm räcker för att aktivera den..
För att få detta att fungera så är det inte bara att skicka på 12V och en minus. växelriktaren kommer inte aktiveras, Du får nämligen 12V ut på den gula kabeln så du kan heller inte bara jorda den. Här har vi en styrning med andra ord. Troligtvis i får CEM på SPA som styr lasten på den kabeln beroende på hur CEM bedömer hur läget är:
- Tändning är på.
- Batteriets status.
Detta går att läsa om i instruktionsboken till V90 T.ex:
Den gula kabeln är alltså en sorts styrning som deaktiverar och aktiverar växelriktaren via CEM som övervakar den enligt sina kriterier. Jag fick igång växelriktaren genom att belasta den gula kabeln med ett motstånd på 1.8 kohm. Då startade den och gör som tänkt(den lyssnar men hör inget). Då behöver jag nu bara bygga en krets med relä så att:
- Växelriktaren aktiveras genom tändningsläge 2.
- Växelriktaren säkras av med 25A i säkringsboxen bak.
Själva enheten har ett skal av aluminium och är täkt av kylflänsar. Väger inte jättemycket, men har en gedigen komponentnivå.
Artnummer på växelriktaren är : 31443822 och på själva hållaren till uttaget har: 31389957
Jag löder på restistorn på den gula kabeln förseglar den med krypslang och löder på relästyrningen till själva avstängningskretsen.
Nu så måste uttaget monteras i bilen och det vill jag ha i bagageutrymmet precis bredvid mitt 12V uttag. Här krävs det att man demonterar plasten på högersidan och plaster vid in och urlastningen. Jag kapar den befintliga plasten för SPA platformens originalhållare lagom så pass att uttaget i sig och en överskjutande del av plasten går att limma och skruvas fast på baksidan av inredningen. Till detta använder jag ett stark 3M lim. Uttaget skruvas med 2 torx i själva plasten.
I-brukandet av eluttaget/växelriktaren görs genom att montera en ny 30+ matning till den bakre el-centralen som sedan går via ett relä. Matningen till själva växelriktaren går tillbaka via en säkring i el-centralen vid en säkringsposition. I mitt fall på F7. En 25A säkring fixar den biffen. Reläet får sin tändning/styrning via SUM kontaktens matning som aktiveras när bilen är i tändning 2 eller motorn igång. Här nedan finns mitt enkla kopplingschema, det finns många sätt att lösa inkopplingen på men det här är mitt sätt. Växelriktaren passar faktiskt riktigt bra mellan hjulhus och bakskärm, den får bra med luftutrymme om den skulle bli för varm t.ex. Bra placering så att man kommer åt den bra om man tar bort inredningslocket på höger sida, man kommer även åt både relä och växelriktare faktiskt.
Skruva ihop bilen igen och sätt i nått i uttaget och se om växelriktaren går igång. Japp det gör den som tänkt i tändning 2 eller att motorn är igång. Fasen vad najs. Nu kan man på semestern köra med en…kylbag eller nått, kanske ladda laptoppen?.. Yay!!
Väl synes. Hörs nästa gång!
Lämna ett svar