R-design vs Polestar

R-design vs Polestar

Här kommer både en montering samt en jämförelse av ett R-design och ett Polestar fjäderbensstag från S60/V60.

Dessa stag går alldeles utmärkt att montera i en V70/XC70/S80 utan större ansträngningar, mer än att det ena är lite dyrare än det andra. Staget i sig fanns aldrig från fabrik på V70 och S80, ej heller på XC60 för den delen. Men eftersom jag är lite finurlig så kollade jag givetvis om någon på detta runda klot monterat sådana här stag utan att bygga egna täcklock till fjäderbenstornen. Inte på någon internetsida har jag hittat någon testat att montera täckplasten från en S60/V60 direkt på en V70/S80. Så jag var helt enkelt tvungen att prova detta. Sagt och gjort så hittade jag allt jag behövde för tillfället.

Artnr: 31323214 – Fjäderbensstag.

Artnr: 31323421 – Höger täckplast för fjäderbenstornet.

Artnr: 31323420 – Vänster täckplast för fjäderbenstornet.

ArtNr: 31402672 Torpedplast S60/V60.

Vid första ögonkastet så passar faktiskt plastkåpan som helt naturligt. Den tryckte sig lite vid huvgångjärnet så man fick karva ur lite. Det som slog mig då var att skruvarna till själva fjäderbensstaget blev mycket mer lättåtkomligare.(här borde jag ju ha anat oråd 🙂 )

Nu till själva problemet. S60/V60 plasten är alldeles för hög och har för rak kant som i sin tur, sist men inte minst, tar i huven med cirka 1,5 CM. Fan!!! Så nära ju! Den ser onekligen mycket bättre ut än den vanliga gamla plasten. Nåväl man måste ju få ha provat detta, nu vet jag 🙂

Då får man nu helt tänka om. Eftersom min gamla täckplast inte har löstagbara galler. Denna plast tror jag troligtvis är endast monterad på 2007-2009 årsmodeller av S80. Jag fick då istället tag på en plastkåpa från en V70 2014. Den har löstagbara täck-lock i alla fall.

Artnr: 31298843

Nu måste jag tillverka egna kåpor för stötdämpartornen. Det gör jag enklast genom plastlödning. Man mäter då ut var staget hamnar och sen löder man på de genomföringarna som man kapar bort från S60 täck-locken. Jag löder först av allt på dessa innan jag kapar bort plasten på undersidan helt i utrymmet där fjäderbensstaget kommer monteras. Därefter så limmar jag med ett seciellt plastlim för feta plaster.

Ja locken passade riktigt bra, men vad är det med fjäderbens staget då? Tillsynes är det ett ganska litet rör faktiskt. Med en R-design logga på. Det är ett förhållandevis snyggt stag tycker jag. Det mäter ca 14.2 millimeter i diameter.

Jag hade ju kunnat sluta här och vara nöjd med min installation. Men jag blev nu nyfiken på det lite häftigare staget ifrån Polestar istället. Det är ett stag i kolfiber, eller rättare sagt det är ett likadant stag som R-design, men det har en beklädnad av ett kolfiber hölje.

Artnr: 31408026

Det här staget är något tjockare i och med detta kolfiberhölje som då ökar diametern med ca 4 millimeter som gör att staget mäter hela 18 millimeter. Det ser kanske inte mycket ut för världen men det ger ett grövre intryck när man väl jämför stagen mot varandra.

När Polestar staget väl är på plats så börjar man fundera på om staget är för brett och kommer ta i huven, Men det gör det inte, I alla fall inte på min S80 trots att jag har värme i spolarna. Av säkerhetsskäl vände jag på slangen och kabeln så kabeln till spolarna hamnar lägre bort från staget och här råder det inga tvivel om saken, Polestar ser mycket bättre ut estetiskt och ger ett lite sportigare intryck tycker jag.

Ja det var allt för denna gång. Jag vill starkt rekommendera ett Polestar eller R-Design stag om du inte redan har monterat ett. Inte för själva hållningens skull utan för det estetiska.

Comments

2 svar till ”R-design vs Polestar”

  1. Profilbild för Stefan
    Stefan

    Har faktiskt s/v60-täcklock ligger. Så det kan bli ett projekt efter flytten som närmar sig 😁

    1. Profilbild för Admin

      Jo det tycker jag du ska göra. Som ett litet sommarprojekt då! 🙂

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Search for a content


Choose a retrofit