Adding Central Locking Indicator(CLI) S80 2007 Del 2

Adding Central Locking Indicator(CLI) S80 2007 Del 2

Nu har jag funktionstestat funktionen med ett centrallås på bänk och låtit relät ligga och dra och försökt se om det kan finnas några otäcka händelser.

Men det ser ut att fungera precis som tänkt. Så nu är det dags att montera denna funktion i dörren.

När låset hade spänningsmatats så där en halv dag och att jag till och från påverkade lock-switchen rejält så var det dags att göra en riktig kabelmatta.

Till detta behöver vi 2 st vanliga reläer 30765041 som kopplas likt mitt schema här nedan, Man behöver inte montera CLI på passagerardörren om man inte vill, det är helt frivilligt. Men då ska man veta att det krävs lite mer arbete då vi måste dra en matning från CEM från C3:67 genom dörrkontakten. Jag återkommer med arbetet med högerdörren.

Sen behöver man 2 st knappsatser, varav en är höger och en är vänster centrallåsknapp.

Vänster har artnr: 31318989

Höger har artnr: 31318990

Inkopplingen sker på vänsterdörr på följande positioner:

BU-WH kopplar in på elhissknappens ljusblåa kontakt på BU-WH [Blå-Vit] såklart.

Detta matar reläet med ström men samtidigt byglar man sedan över BU-WH på stift 3 på reläet

GY-BK kopplas in på Lock swichen i DDM-modulens GY/BK signalkabel från låset.

VT-GN är matning till dioden för att den ska lysa, så denna kopplas in på stift 6 i den nya gröna kontakten.

Precis du läste rätt, på äldre bilar 2007-2009 så är den gröna kontakten till centrallåsknappen en 5 PIN-kontakt, men vi behöver en 6 PIN kontakt här.

Den måste bytas ut.

När du har monterat Lock Switchen som trigger minus till relät så borde allt nu lira, Då ska det sluta ungefär så här sen när du lödit dit kablarna rätt :

När är det här användbart i en S80? Nja. tänk så här, du slipper vrida på huvudet för att se om låspinnen är nere. Eller när du kör i märker, då är detta väldigt användbart. 🙂

Tags:

Comments

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Search for a content


Choose a retrofit