Byte fjädrar XC60.

Byte fjädrar XC60.

 Jomen, det här är kanske inget modifikationsartikel, utan snarare en reparationsartikel. När jag skulle skifta däck så såg jag att min vänster fram fjäder hade gått av. Vilket är väldigt vanligt på denna bilmodellen, Jag har bytt fjädrar både bak och fram på en 2016 och en 2014 tidigare, så jag var inte förvånad att jag skulle bli drabbad förr eller senare. Det dåliga är att fjädrarna gått av innan 10.000 mil på de bilarna inklusive min. Det jag inte visste från början var att 2 av 4 fjädrar gått av.! Alltså inte bara en fjäder som jag trodde från början. Sjukt dåligt fjädermaterial helt enkelt. 

Så det var bara hämta 4 nya fjädrar och kavla upp.. 

Vi börjar med den självklara vänsterfjädern tur att man har bocklyftar!

Börja med att sätta bilen i tändningsläge II så man under arbetets gång kan vrida på hjulspindlarna. Avlägsna sedan spänningen från batteriet helt. Sedan börjar jag alltid med att ta bort ABS givarens kabel. (Sjukt anfrätt det är på en bil med 9000 mil på mätaren.)

Jag fortsätter med att lossa kränghängar-staget från fjäderbenet. Den sitter med en mutter och med en torxfattning i mitten. Vik undan armen.
Sen kastar jag mig på med att lossa den genomgående bulten som håller gasdämparen mot hjulspindeln
Här måste man vara noga med att hylsan sitter ordentligt på plats annars blir den bulten lätt runddragen. (15mm hylsa på denna). Sen använder jag ett spännband för att pressa länkarmen nedåt samtidigt som jag med en hammare nu ganska lätt slår hjulpindeln från fjäderbenet. Man får efterspänna vart efter att fjäderbenet lossnar från spindeln.

I motorrummet tar jag mig an de 3 st 13mm skruvarna som håller fjäderbenslagringen på plats i hjulhuset.
Sen är det bara lyft ur hela fjäderbenet ut ur hjulhuset.

När jag spänt fast fjäderbenet i ett skruvstycke ser jag mycket väl att fjädern gått av pga fjädermaterialet har spruckit. Rost i porer som inte avlägsnats när man pulverlackat skiten. Montera på fjäderverktygen och komprimera fjädern.
Fjäderlagringen sitter mot gasdämparen med en mutter och för att demontera den så måtse man använde en trox T40 i gasdämparens kolvstång med en 18mm ringnyckel så börjar man skruva ur muttern.

När väl fjäderlagringen är borta tar man ur fjädern. Nu passar man på att tvätta fjäderbenet. I mitt fall en stor deltvätt. Då blir den som ny nästan.

Nu är det egentligen bara göra tvärt om och montera den nya fjädern.
När man sen monterar fjäderbenet mot spindeln igen så ser man till att styrklacken ligger mellan spindeln och kanten ligger dikt mot botten. (Här är en referensbild tagen innan demontering av fjäderbenet)
Sen är det bara göra samma moment på högersidan. Av med fjäderbenet och demontera och montera ny fjäder.

Då går vi till bakdelen då. Här är det bra mycket enklare att byta fjädrar. Det är i stort sett bara en skruv som man behöver lossa. men jag lossar kränghämmarstaget för att få en mer rörlighet i länken, men glöm ej att klossa upp bärarmen innan bärarmskruven avlägsnas.

Bryt ned bär-armen så lossar fjädern och dess lagring mot karossen 
Ja men se här! Fjädern av här också.
Rengör fjädersätet och montera nytt gummi till fjädern eller tvätta rent det.

Så ska det se ut nu är det klart. Nu kan man sätta på sommarhjulen. 🙂

Tags:

Comments

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Search for a content


Choose a retrofit