Ännu en uppgradering i S80:n. Och denna gång en uppgradering av en uppgradering. Nämligen en intelligentare nivå på mitt tidigare bygge av den aktiva farthållaren.
Grejen är den, att denna version av farthållaren kom 2008 till 2011 så det krävs en del förberedelser och diverse delar för detta, framför allt så måste ICM vara av senare snitt, alltså 2008 och uppåt. Driver Alert och Lane Departure Warning styrs indirekt av ICM där inställningarna lagras och en ICM från tidigare har ej dessa funktioner i mjukvaran tyvärr. Nu när jag är klar och skriver detta, så vet jag att det är CMbB Generation 2 som har kamera, när jag drog igång det här projektet så visste jag inte det, utan trodde det fortfarande var Generation 1 men Level 2.
Vad skiljer sig det här farthållarsystemet med mitt befintliga?
Det är faktiskt ett helt nytt system som innefattar en kamera som lär sig väglinjer och att tillsammans med radarn får en mer exaktare mätning. Man får en hel del bra funktioner i detta paket, Lane Departure Warning, Driver Alert och Distance Alert. En helt ny variant av FSM som monteras under vänster sida av instrumentbrädan(den tidigare FSM sitter bakom handskfacket på höger sida). 2 nya funktionsknappar måste monteras i CCM panelen. Om vi studerar kabelschemat mellan de 2 olika generationerna så ser vi i huvudsak att största skillnaden är avsaknande av kamera och värmeelement på det tidiga CMbB systemet.
Först och främst så måste man hitta rätt sorts FSM innan man ens drar igång denna modifikation. Min erfarenhet säger att man borde stanna vid modellprogrammet S80/V70/XC70. Visst många grejer från XC60/V60/S60 är lika men CAN mässigt så verkar det som vi har en sorts begränsning att kunna blanda delar mellan modellerna. Ovetandes om just min FSM skulle passa visste jag så klart inte när jag började med detta projekt. Men det gjorde den i mitt fall: 31318979
Vi börjar förstås att tillverka en rätt kabelpiska till FSM som behöver HS-CAN,spänning, jord och kablaget till HUD:en. Lets start 🙂
Först tillverkar vi HS-CAN kabel. Det gör man med valfri skruvdragare, Givetvis håller vi oss till rätt kabelfärger Blå/Svart och Grön/Svart. Löder på alla andra färger och kablar och gör klart piskan för montering.
Man behöver också en Distance Alert/LDW-kabel. Alltså bild-kabeln pratar vi om då från kameran till FSM, Den har artnr: 30724713. Den routas från vänster A-dörrstolpe ned till FSM och upp till backspegeln. Samtidigt drar man även med värmekablarna till värmeelementet till kameran. Allt kan dras i de tänkta plastfästena i A-stolpen.
Sen tar vi bort hela mattan och börjar löda och dra kablaget till tänkta platserna. HS-CAN gör jag det enkelt för mig, Jag lödde på en förgrening under tröskeln. Jag tar bort hela mattan och under min matta såg det ut som ett ormbo så det behövdes fixas till så det blir snyggt och fint. FSM strömkablage och kablaget till FLR drog jag längst tröskeln och vid tvärbalken genom till passagerarsidan där vi ska löda oss in på CEM. Väl städat och när FSM äntligen är monterad, så går vi över på andra sidan golvet.
På andra sidan var det än värre faktiskt. Jävlar vad kabel det är kors och tvärs. Här behöver vi också städa upp och få ordning på vad allt går till. Fattar inte hur jag kunde vara så slarvig sist 🙂
När väl CEM är urtagen så slår vi en kik på var i kontakten vi ska löda oss in. Eftersom jag redan har aktiv farthållare i min bil sen tidigare så är C3:55 redan upptagen, men där byter helt enkelt stift. Om du inte har någon aktiv farthållare så är denna positionen tom. Eftersom jag har radar redan på min bil så tillverkar jag en koppling så jag kan byta Generation när jag vill. Jag tar således inte bort den befintliga FSM bakom handskfacket, den får sitta kvar.
Samtidigt nu, sätter vi in/byter vi ut knapparna i CCM panelen, knappen för kollisions varning får vika hädan för Distance Alert knappen. Dessa har två helt olika betydelser fast de ser nästan lika ut. Vi trycker även dit knappen för Lane Departue Warning.
Jaja vad måste ske härnäst? Jo vi måste förstås se om min bil gillar min nya FSM genom att försöka hitta inställningar som den gillar. Detta är lite ”trial and error” för jag vet inte på förhand vad som är rätt eller vilken mjukvaruinställning min nya FSM har. Jag började med det mest vitala som DAC(Driver Alert Control) och LDW(Lane Departure Warning). Två konfigändringar på #098 och #191. Efter det så provar vi ändra på #096 CMbB Gen 1, Level 2 och slutligen #097 som är Forward Collision Warning. Då får vi en hel drös med feta felkoder, Aj aj här kan bli trubbel!!
Vi har alltså :
FSM-U030055 Styrenhet inkompatibel mjukvara- Ej konfigurerad.
FSM-U210100 Styrenhetens konfiguration ej kompatibel
FSM-C100115 Övervakningssystem kamera -Generellt elektriskt fel öppen krets.
CCM-B102F4A Strömställare tillbehör Interna systemfel Fel komponent
CCM-B10894A Hjälpströmställare saknas Interna system Fel komponent
-Tolkning av felkoder-
Ok vi försöker reda ut begreppen om vad felkoderna betyder för oss. Den första FSM-U030055 är solklart att radarn och kameran inte är konfigurerade, Dvs en kalibrering är nödvändig på väg. FSM-U210100, den felkoden är lite giftig faktiskt. Det tyder på att mjukvarans konfiguration inte stämmer överens med vad CEM har lovat, här har vi troligen fel inställning i konfigurationsfilen. FSM-C100115 betyder att värmeelementet i rutan är frånkopplat, den är hel enkelt inte monterad. CCM-B102F4A ger ett tydligt svar på att konfigurationen på FSM är felaktig då den nya Distance Alert knappen ger en felkod i CCM, Den förväntas att inte finnas där och samtidigt ser vi även CCM-B10894A att Collision Warning knappen saknas. Den borde vara tvärtom i fall vi hade rätt konfiguration i FSM. Ok, vi provar istället att ändra #096 till CmbB Gen 2 istället och ser vad som helt enkelt sker. Samtidigt monterar vi värmeelementet för att slippa felkoden FSM-C100115.
Nu börjar det hända grejer, Nu hoppar det mesta igång, vi har nu Lane Departure Warning som funkar i CCM panelen och i ICM Menyerna, även Driver Alert poppar upp snällt. Det hela känns bra och bilen skriker inte längre efter felkoder på varken värmetrådar eller konfigurationsfel.
Tittar vi sedan i konfigurationslistan så verkar VIDA svälja att jag nu har CMbB GEN 2 i min bil. Däremot så ger den visuella krockvarningen(FCW) ett felaktigt värde. Det antar jag endast är för att FCW är inställd på GEN 2 och VIDA ger ett felaktigt värde helt enkelt. Men FCW fungerar precis som det är tänkt när man funktionscheckar den funktionen i VIDA. Skumt, men ändå kanske logiskt.
Nåväl, än så länge fungerar allt som tänkt. Nu återstår lite andra saker som jag kommer beskriva i Del 2 i denna artikel kalibrering bl.a.
Lämna ett svar