USB C uttag för laddning i S80

USB C uttag för laddning i S80

Då har jag gjort en liten uppdatering, jag fick ett mail av en kille som frågade mig om jag visste om Volvos USB C uttag från SPA plattformen fungerar i en V70/S80. Det hade jag inget bra svar på, men jag blev ju helt klart lite nyfiken på detta uttag, så jag köpte på mig ett i studiesyfte. Jag blev förvånad över hur bra elektroniken är och att det faktiskt laddar på bra, Enligt spec kan den belastas med max 3 Amp som bäst, men enligt mina beräkningar ligger den mellan 2.8-2,9A runda slängar 14W då?, Jag provade föstås uttaget först på ”bänk” med ett 12V skruvdragarbatteri. Det kan ju kanske också vara att det inte levererar mer med ett sådant batteri och samt att jag har inte testat eller provat att ladda med båda uttagen samtidigt.

Vill man inte skarva kablarna med t.ex lödning så finns det terminaler och hylsisolatorer för ändamålet(Tack Tobias)

Uttaget har artnr: 32245950

Hylsisolatorn har artnr: 30656647

Reparationssterminalerna har artnr: 30669165

 

 Elektroniken inuti uttaget ser fina ut och komponentkorten ser verkligen stabila ut och USB C uttagen är ”board to board” monterade inviduellt med en egen kylplatta i kopparlegering över transformatorn. Kretskorten går att ta isär.

 
Så nu var jag ju tvungen att montera uttaget i min S80 dådå. Det krävs inte mycket för att få det att fungera bolt on. Uttaget kräver 30mm för att passa och originaluttaget är mindre men styrningarna till uttaget på undersidan kan man faktiskt behålla helt om man är lite försiktig med att borra upp hålet. Jag använder en hålborr på 30mm.(det är inte så mycket som felar faktiskt)
Jag valde att ta bort klacken på uttaget. Man behöver inte göra så, man kan karva lite på undersidan om man vill men jag gör det enklare alternativet då uttaget kommer styras upp av låsfästet sen. Fräs upp hålet på undersidan så låsfästena på uttaget kommer expandera ut helt.
Sen är det dags att byta kontakt till uttaget då original har en sk T kontakt och den passar inte det nya uttaget. Bytet är enkelt då SPA använder samma kontakt som till högtalarkontakten på P3 plattformen. Det är lite olika färger på kablarna till uttaget på olika årsmodeller Svart-Grå/Röd på tidiga bilar och Svart/lila-Grön/orange på senare bilar Det finns säkert andra färgskillnader beroende om den har RSE eller inte från fabrik men använd det som motsvarar i din bil helt enkelt.
Kabelfärgerna från USB uttaget  är [RÖD]= 12V och [BRUN ]= jord

 

 

 

Ja men det här funkar ju bra, Däremot skulle jag vända uttaget 180 grader så locket kommer åt andra hållet. Känns mer estetiskt bäst. Det kanske ser ut som om locket inte kan öppnas helt, men det kan det och det är själva fjädern som pressar ned sig mot kabeln.

Tags:

Comments

13 svar till ”USB C uttag för laddning i S80”

  1. Profilbild för Anonym
    Anonym

    Snyggt! hade missat att SPA hade dubbel USB-C monterat så!

  2. Profilbild för Carolus

    Det hade jag också missat. Men det känns att man vill även montera ett sådant till baksätet i bruksbilen, bra för de där bak.

  3. Profilbild för Steffe

    Lite frestande är det, men inget dåligt pris Volvo tar ut för uttaget 😮

  4. Profilbild för Carolus

    Nytt skulle jag tro kostar lite mer än 1000 kr, lite överkant kanske, men beggade med frakt är man nästan där faktiskt.

  5. Profilbild för Anonym
    Anonym

    Vad är det för spännande grunka mot motsatt sida laddaren i mugghållaren du har? I min bil är det bara slät plast där.

  6. Profilbild för Carolus

    Tjena. Det är USB anslutningen. När jag eftermonterade RSE i bilen så behöver man flytta USB uttaget till den platsen, Volvo original. Det är för att den vanliga platsen för USB i mittkonsollen okuperas av DVD spelaren för RSE. Du ser delarna och mitt uttag i denna tråd om RSE montering:
    https://svxcsverige.blogspot.com/search/label/Retrofit%20RSE%20gen%20II%20S80

  7. Profilbild för Anonym
    Anonym

    Hej! Kul eftermontering. Jag förstod inte riktigt hur du gjorde med strömförsöjningen. Finns det en "högtalarkontakt" med ström som man kan ta om man inte har RSE? Eller har du köpt/"lånat" kontaktstycket och satt på det tidigare kablaget till 12V-uttaget?

  8. Profilbild för Carolus

    Tjena. Den ordinarie 12V kontakten har en T-kontakt, denhar jag alltså bytt ut mot "högtalarkontakten". För det är så att (SPA)USB-laddningsuttaget har en hona till "högtalarkontakten". Det var enklast att göra så, Jag var kanske lite otydlig med det.

  9. Profilbild för Tobias
    Tobias

    Nu har jag införskaffat alla delarna inkl kontaktstycket men undrar hur det är med polariteten på det nya uttaget, vilket som är plus och minus? Går ju att mäta upp på de gamla sladdarna, men på den nya? Vet du? Eller har kopplingsschema? Kan jag chansa eller riskerar jag paja uttaget om jag flippar polariteten?

    1. Profilbild för Admin

      Tjena. Ibland är det så att jag inte tänker mig för ordentligt när jag gör dessa artiklar, jag skulle såklart ha skrivit om kabel-ordningen också.
      12V ska kopplas till den röda kabeln och Jord till den bruna kabeln ifrån uttaget. Jag har uppdaterat artikeln nu med färgerna på kablarna för framtida bruk.
      Sen skiljer sig färgerna mellan åsrmodellerna i P3. Men riktmärket är att jordkabeln Svart/orange eller Svart/lila.

      1. Profilbild för Tobias
        Tobias

        Tackar! Kan också lägga till att kontaktstycket för honan till P3-bilarnas högtalare dvs den som passar till laddaren har artnr 30656647 och reparationssterminalerna/sladdarna har 30669165 (2x, detta är den grövre av de två valbara som ser överdimensionerad ut jämfört med sladdarna från själva laddaren, men chansade på de större när jag inte visste), ifall någon fler än jag vill göra samma modd.

        1. Profilbild för Admin

          Tack!, Fasen vad bra, Då lägger jag till artnr i atrikeln, Guld värt!

        2. Profilbild för Marcus
          Marcus

          Inte för att det har någon större betydelse, men så att ingen beställer fel så är Reparationssterminalerna artnr: 30656647 och Hylsisolatorn artnr: 30669165

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Search for a content


Choose a retrofit