Att öppna upp CEM för skrivning med den sk.”Brute-force-metoden” är väl det bästa alternativet när det gäller fjärrutläsning av PIN-kod, T.ex som Johnnys PX3-tool. Detta alternativ är förstås det bästa när man fysiskt inte har tillgång till CEM/ECU man ska bryta upp. Själva grejen att det lämpar sig med brute-force för ta reda på PIN är för att inom fordons industrin jobbar man med protokollet Seed//Key via CAN mellan en adapter och ECU. Att det fungerar att skicka nycklar(Keys) kontinuerligt till ECU är ju beroende på hur reglerna för seed förfrågan är skriven i programvaran, I Volvos och FoMoCos fall är det så att seedförfrågan kan ske instant(direkt) utan fördröjning, Vi behöver alltså inte vänta på en seedtimer som måste räkna ned för nästa försök.
SEED/KEY
Seed/key är enkelt förklarat så att sändaren skickar en Seedförfrågan tillt.ex CEM, när CEM mottager denna seedförfrågan så skickar CEM då ut en generad seed på CAN som mottagaren räknar ut och skickar en autentisk Key(nyckel) som CEM jämför med sin lagrade Key. Om dom matchar öppnas CEM för programmering. Nyckeln är en sträng HEX-data som CEM tycker sig vara rätt uträknad för att öppna. I FoMoCos algoritm så behöver detta inte vara en exakt autentisk nyckel utan SEED/KEY funktionen kan tolka den inkommande nyckeln som acceptabelt rätt endå och öppnar CEM för programmering.
BRUTFORCE
I Volvo/Fords algoritm så behöver ju inte en exakt nyckelserie stämma. Det beror troligtvis på en felaktig programmerad eller bugg i Fords algoritm som sagt. Det är ju bra för oss att det är på det här viset, för det gör ju det enkelt för oss andra att få tag på en fungerande PIN kod som din CEM accepterar. Det grundar sig i att vi gör en kontinuerlig seedförfrågan till CEM även om den uträknade nyckeln vi provar är fel och vi kan göra ett nytt försök. Att det fungerar att skicka nycklar(Keys) kontinuerligt till ECU är ju beroende på hur reglerna för seed förfrågan är skriven i programvaran, I Volvos och FoMoCos fall är det så att seedförfrågan kan ske instant(direkt) utan fördröjning, Vi behöver alltså inte vänta på en seedtimer som måste räkna ned för nästa försök kan göras. Detta hade ju gjort detta omöjligt annars.
Här borde allt vara frid och fröjd, men orkar man inte göra en brute-force attack, då detta kan ta en ganska lång tid i timmar sett. Så kan man faktiskt hitta sin egna CEM nyckel på ett helt annat sätt.
PIN EXTRACT
Detta är inte det enklaste sättet om man säger så, men absolut det snabbaste och vill man ha den rätta PIN-koden är detta det enda sättet. Det hela handlar om att greppa koden direkt inifrån processorns minnes-area i CEM. Det man måste göra är att ta reda på vart på kretskortet processorn sitter och hitta dess ingångar som från fabrik är överlackade. Man får frilägga lödpunkterna och skaffa sig ett redskap för att kunna läsa ut data. Min vän Johnny hade ju en perfekt matchad sketch till Arduino som han har gjort på egen hand. All Heder till Johnny där
I grund finns det 2 olika sorters utförande på CEM i Volvo P3, Detta nedan är bara en generell fingervisning på de vanligaste numren, det finns avvikelser.
Den tidiga CEM heter 6G9T. De allra första P3:orna hade denna variant, S80 2006-2007. Från MY 2008 så heter den 7G9T. De är i grunden ganska lika. Den större skillnaden är styrningen av rattlåset(längre ned på sidan) MY 2010 så introducerades den CEM som kommer lägga standarden för Sensus och Sensus Connect. Från 2010-2011 så ser dessa helt annorlunda ut och heter AG9T-BG9T. Vid 2012 heter den CG9T efter 2013 så får CEM ett flertal protokoll som inte är kompatibelt med den äldre CEM strukturen, Bl.a XCAN. 2015-2016 så ändrades CEM ytterligare med intåget av Sensus Connect och CEM döptes om till 98HL14 istället.
Lämna ett svar