Retrofit Power Operated Tailgate V70 2015

Retrofit Power Operated Tailgate V70 2015

 Jag har liksom ett mission i mitt liv och det är att eftermontera självstängande baklucka på samtliga Volvo modeller i P3 serien. 

Jag har ju monterat detta i min XC60, vilket var den första volvobilen jag monterade detta på. Andra gången blev det på min S80 del 1 och del 2

Nu kom chansen att få montera detta även i en Volvo V70 AWD från 2015. Detta POT system är den så kallade ”elmotorversionen”, som kom slutet 2011 faktiskt (då med den nya sortens CEM). Nu börjar POT montering fastna i mitt huvud som rinnande vatten. Jag börjar ha dessa kontaktstycken och lås i huvudet så man inte behöver studera kabelscheman längre knappt. Men jag visar lite överskådligt vad som är vad här nedan. Det var ett ganska skoj projekt att göra detta. Nu har jag bara det gamla hydraulsystemversionen jag vill att montera, någon? 🙂

Ok, vi börjar med att och lista delarna man behöver till detta:

POT artnr: 31402469

Elmotor artnr: 31386722

Kablage baklucka (keyless) artnr: 31376111 

Lås med Soft Close motor artnr: 31440491 

Stängningsknapp artnr: 31412055

Gasdämpare artnr:31217640

Gångjärn baklucka vänster artnr: 31298103 

Samt en del kablage och kontaktstycken från skroten, då speciellt kablaget till elcentralen som man tyvärr inte hittar som reservdel eller hittar som löst. Man får ta ur kablarna i en befintligt kabelhärva.

Jag utgår från att om man vill göra denna operation så vet man hur man lossar paneler i taket. Samt låter innertaket lösgöras genom att skruva bort skruvarna för kurvhandtaget och plastbitarna för de bakre stolparna. så vi går helt enkelt rakt på sak.

Om vi börjar titta på kablaget till bakluckan så har vi 2 kopplingspunkter precis där innerbelysningen i taket befinner sig. Om man inte har POT och Keyless så är det gråa 22 poliga kontaktstycket tomt(74/603). Det är där de flesta delarna som hör till POT kommer att hamna. I det andra 14 poliga kontaktstycket(74/602) är jordkablar och låsfunktionerna. Det krävs även att ta matning till knappen från lämpligt ställe, då innerbelysningen enklast. Den är alltid matad. Som jag skrev tidigare så är 22 poliga knappen tom om man inte har Keyless som vi, då får man flytta över denna funktion till det nya kabelstycket.

Vi börjar med att montera själva POT på Volvos vis, genom elcentralen i bagageutrymmet på vänster sida. Vi får tyvärr brygga 12V till säkringsplats FA5 för den platsen är inte kopplad på bilar utan POT eller utan RSX. När det är klart trycker vi in en säkring på 30 Ampere
 
Vi monterar det nya vänstra gångjärnet som har support för elmotorn och hjälpdämparen(supportdämparen), Den saknas normalt på icke POT bilar.

En motor så klart! Bara koppla på nu.
Montera det nya låset och soft close. Vi drar kablaget på sina ställen och allt ser rätt o-organiserat ut.

Nu börjar vi fästa alla kablar i sina kabelkanaler och positioner.

Ja nu till själva konfigurationen. 
Vi aktiverar ”självöppnande bagagelucka” i Carconfig. Vi startar om bilen och kollar om VIDA gillar POT i CANsystemet.

Efter vi sett att POT fungerar som den ska så återmonterar vi inredningen och njuter av en mycket bra funktion, eller ja..Ägaren njuter i allafall. Jag är bara montör i detta fallet 🙂

Tags:

Comments

8 svar till ”Retrofit Power Operated Tailgate V70 2015”

  1. Profilbild för Steffe

    Grymt sa grisen 😁 Vore kul på sätt och vis, men kanske inte just nu (inte så sugen på att jaga delar etc 😜)

  2. Profilbild för Carolus

    Det här är en bra uppfinning. Däremot ska det bli intressant att se skillnaden med det hydrauliskt styrt system vs elstyrt system när jag får chansen att montera ett sådant. 🙂

  3. Profilbild för Carolus

    Det slog mig, Det är 2 st bilmodeller kvar att göra på, Gamla XC60 och V70 2008-2010 kom jag på nu. Ja, vilken tur att jag har allt ligger på hyllan då, till båda bilarna 🙂

  4. Profilbild för Steffe

    Ojoj då 😜 Bra med resurser ibland 😅

  5. Profilbild för Anonym
    Anonym

    Längtar tills jag kan göra detta på min 2010a. Är trött på att alla i familjen smäller igen luckan hela tiden xD. Har dock soft close motorn och handtaget kvar att skaffa. Tur att min bil redan har gångjärnet för el lucka. Något jag absolut inte hade koll på innan jag läste denna artikel.

  6. Profilbild för Carolus

    Just soft close och lås växer inte på träd. Håll koll på tradera eller andra sådana siter. På bildelsbasen försvinner dom direkt.

  7. Profilbild för Anders Bendtsen
    Anders Bendtsen

    Ran the idea by my Volvo V70 and although she´s and old girl from 2008, she really liked the idea of an hydraulic behind. A hydraulic butt-lift she says.
    Just the thought makes her wheels shake and her control arms soft!

    So if you are still seeking a volunteer for the hydraulic conversion, we are up for the challenge.

    1. Profilbild för Admin

      The Idea is good, but im afraid it cant be managed right now, perhaps in the future. 🙂

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Search for a content


Choose a retrofit