Jag har liksom ett mission i mitt liv och det är att eftermontera självstängande baklucka på samtliga Volvo modeller i P3 serien.
Jag har ju monterat detta i min XC60, vilket var den första volvobilen jag monterade detta på. Andra gången blev det på min S80 del 1 och del 2.
Nu kom chansen att få montera detta även i en Volvo V70 AWD från 2015. Detta POT system är den så kallade ”elmotorversionen”, som kom slutet 2011 faktiskt (då med den nya sortens CEM). Nu börjar POT montering fastna i mitt huvud som rinnande vatten. Jag börjar ha dessa kontaktstycken och lås i huvudet så man inte behöver studera kabelscheman längre knappt. Men jag visar lite överskådligt vad som är vad här nedan. Det var ett ganska skoj projekt att göra detta. Nu har jag bara det gamla hydraulsystemversionen jag vill att montera, någon? 🙂
Ok, vi börjar med att och lista delarna man behöver till detta:
POT artnr: 31402469
Elmotor artnr: 31386722
Kablage baklucka (keyless) artnr: 31376111
Lås med Soft Close motor artnr: 31440491
Stängningsknapp artnr: 31412055
Gasdämpare artnr:31217640
Gångjärn baklucka vänster artnr: 31298103
Samt en del kablage och kontaktstycken från skroten, då speciellt kablaget till elcentralen som man tyvärr inte hittar som reservdel eller hittar som löst. Man får ta ur kablarna i en befintligt kabelhärva.
Om vi börjar titta på kablaget till bakluckan så har vi 2 kopplingspunkter precis där innerbelysningen i taket befinner sig. Om man inte har POT och Keyless så är det gråa 22 poliga kontaktstycket tomt(74/603). Det är där de flesta delarna som hör till POT kommer att hamna. I det andra 14 poliga kontaktstycket(74/602) är jordkablar och låsfunktionerna. Det krävs även att ta matning till knappen från lämpligt ställe, då innerbelysningen enklast. Den är alltid matad. Som jag skrev tidigare så är 22 poliga knappen tom om man inte har Keyless som vi, då får man flytta över denna funktion till det nya kabelstycket.
Lämna ett svar