Dörrhisspanel SPA S90/V90 i en S80

 Rätt kul uppdatering i S80:n. 

I min V90 så har jag klarlackade fönsterhissknappar likt Pianolack. Vilket jag tycker är riktigt snyggt. Sådana skulle jag vilja ha i Min S80 också. Jag är ju inte helt dum i skallen, utan jag ser ju att fönsterhisspanelen är i samma storlek och form, precis som i gamla P3 S80:eller V70. När jag kom över ett parti fönsterhissknappar med kromade kanter, vilka är sjukt snygga!, så tänkte jag att det var dags för uppdatering. Jag är övertygad att dessa knappar är rena kinakopior av ALPS från Korea. Men letar man upp artnummer så hittar jag följande:

S90L Panel 28435521 i PropartsSwedens katalog.

Katalog ProParts

De mindre hittar jag inte alls mer än på en kinesisk sida. Fast i mitt fall spelar elektroniken mindre roll då dessa byts ut helt.

OBS! Att jag gör allt 3 gånger beror på att jag har riktigt gamla knappar i min bil från början. Efter 2010 så behöver man inte göra detta i 3 steg utan bara 2 steg.(läs mer om det nedan)

Först ut är att tänka på är vilken färg du vill ha i belysningen på interiören. Jag fortsätter köra med den Volvogröna varianten då allt annat lyser grönt. Du kan givetvis byta till det mer ljusare hållet 2012- eller ännu mer vitt runt 2014B- Här är det bara du som väljer vilken.

För att ordna Volvogrönt så behövs det ”kitbashas” en hel del. Det första är att vi måste byta ut kretskortet från panelen från V90/S90 då dess LIN gränssnitt går med en helt annan hastighet och protokoll, Den fungerar inte alls i en P3 bolt on. Det andra är, eftersom jag har den tidiga S80II alltså före 2010 så behöver jag en fönsterhisspanel från en V70/S80 från 2010- som måste offras för att detta ska fungera. Nämligen efter sent 2009 tror jag så kom det nya utförandet av fönsterhiss.  Så jag fick beställa en sådan på skroten helt enkelt, hepp….
Varför behövdes en panel från en 2010 tänker du? Jo På de tidiga P3:orna 2007-2009 så är pin-outen annorlunda på panelen, varför vet jag inte riktigt. Det är ett mysterium, för varken LIN kommandot är annorlunda eller någon funktion. De är också helt i annan utformning på de äldre knapparna så det går inte att flytta över det kretskortet till en nyare panelen rent fysiskt.

Ok, summering:
1. Bort med den gamla panelen 2007-2009.
2.Plocka ur kretskortet ur 2010 panelen.
3. Sätt 2010 kretskortet i den nya panelen(S90/V90).
Yes så långt so far.
Nu måste vi stifta om kablaget i bilen också. Tänk nu på att detta blir mer eller mindre permanent att de gamla panelerna inte kommer fungera i bilen något mer, ej mindre än att stifta om i och för sig.
Kabelschemat nedan ses den äldre varianten av panelstyrning överst, samt den nyare nederst.
¨
Ok, Vi smackar på lite ström och ser om fanskapet funkar! 
Men jodå, allt fungerar, Nu gäller det bara montera resten av brytarna!
Till de bakre och passagerarens brytare måste man man göra likadant om du vill behålla färgen i samma kulör. Du behöver då 3 knappar som du flyttar över kretskortet på, Här är det egentligen inget annat att tänka på då dessa är dumma brytare och fungerar exakt lika bra i en P3:a som i en SPA. ”No change” alltså!
Givetvis de riktigt gamla brytarna är bara slänga, De har inget värde alls.
När det gäller bakdörrarna så är den fysiska kontakten helt annorlunda på P3 2007-2009 mot de senare modellerna av S80/V70 elhissknapp. Från 2010 så är det samma elhissknapp bak som på passagerarsdian. Skillnader kan ses i elschemat nedan och hur du ska löda om kontakten. Man behöver 2 nya kontakter. Från 6-pin till 5 pin kontakt. Jag drabbades av detta och fick löda om bakdörrarna.

Next side! 🙂

Tags:

Comments

10 svar till ”Dörrhisspanel SPA S90/V90 i en S80”

  1. Profilbild för Anonym
    Anonym

    Jädra shysst mod, att du ens hittar all ingo och att de passar! Grymt!
    Har man en S80 2011 är det bara att skaffa alla knappar och byta rakt av? Om man kan med att de är annan färg då.

  2. Profilbild för Carolus

    Tjo! Nja, om du har en 2010 och framåt så kan du använda den nyare vänstra SPA-panelen genom att bara flytta över ditt befintliga kretskort. Det gäller de högblanka panelerna från V90/S90XC60 (SPA). De små elhiss knapparna har ingen betydelse, de funkar från 2006-2023.

  3. Profilbild för Steffe

    Snyggt 😁 Bytte också till V90 i min för några år sedan, dock utan kromkanten. Men jag vill minnas att det var någon av dom vi inte bytte, måste kolla upp det 🤪

  4. Profilbild för Steffe

    På tal om lysande och elektronik, du har inte monterat pölbelysningen med korrekt funktion (lysa vid öppen dörr) under dörrarna? Sist vi gav oss på det så fick vi det bara att lysa konstant, vilket är rätt värdelöst när man kör i mörker 😅

  5. Profilbild för Carolus

    Jag har kollat lite på skillnader, jag har kabelmattorna till dörrarna, men det har varit en hyllvärmare de senaste åren. Jag vet inte riktigt om det behövs, eftersom man ofta har ljus under spegeln. Men alla moddar är ju kul. kanske återupptar detta senare i sommar! 🙂

  6. Profilbild för Carolus

    Det kanske hade med att knapparna i bak är av helt annan natur. Jag har uppdaterat inlägget. 🙂

  7. Profilbild för Anonym
    Anonym

    Detta är något du måste kolla på. Vet att blåvit kabel går in i karossen och svart är skarvat ihop med andra i dörren. Hade varit nice endå även om man har lyse under backspeglarna.

    På tal om kontakter i bakdörrarna. Det är väll bara tidigare P3 modeller som har denna kontakt till el-hissarna bak? Har man 2010-nyare så har man redan den blåa och kan byta knappen direkt utan problem om jag förstått det rätt? Vill minnas att min 10a har blå fönsterhiss kontakter bak.

  8. Profilbild för Carolus

    Jo så är det förstås, brytpunkten ska vara upp till 2009 som har de gamla kontakterna.

  9. Profilbild för Anonym
    Anonym

    Nice 🙂 i would like to do too, but i can't find small switches do they have any number? Thanks

  10. Profilbild för Carolus

    I found them on Ebay.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Search for a content


Choose a retrofit