Retrofit S80 POT del 2

Retrofit S80 POT del 2

 Efter att ha fått alla funktioner att fungera och att POT ej skickar några felkoder så är det dags att bygga en riktig kabelmatta. Dra alla extra kablar till bakluckan. Framförallt så måste handtagsbrytaren grenas av till POT så den förstår att luckan ska öppnas. Detta gör man på 74/601 vid stift 3.

Allt är nu draget till det nya låset och jag har dragit 1 extra kabel för framtiden om jag behöver något mer.  Kartan för inkoppling följer med här nedan där kan man läsa om att POT måste ha en popupmotor på stift 7 och 14. egentligen behöver man inte den, men POT sätter en intern felkod, det har inget med funktionen att göra men i felkodsminnet lagras den. Jag monterar helt enkelt en centrallåsmotor som en ”dummy” så POT drar motorn, man lurar POT att den sköter popup-funktionen fast det är CEM som gör detta. Styrenheten till systemet jag använt har jag monterat ovanför elcentralen på vänstersidan av bagageluckan.

Ledningarna till hydrauliken är dragna där dom inte sitter i vägen med genomföringen som sitter på XC60 2009-2011 och nya nitar till gummistoppen för kabelgenomföringen till luckan. samt knappen för stängning är installerad på bästa plats, nästan som den har tänkt sitta där 🙂

Konfigureringen ser lite rolig ut, eftersom VIDA inte räknar med att min modell har POT så får den lite krupp när den läser raden, ”felaktigt värde”. Det betyder att raden innehåller en parameter den inte räknat med vid utläsning av VIN. Men det bryr vi oss inte åt helt enkelt.
Här är resultatet!
OBS! Att öppna med fjärrkontrollen så behövs en tredjepartslösning. antingen via CFE eller en CAN-box)
Ganska nice!

Tags:

Comments

14 svar till ”Retrofit S80 POT del 2”

  1. Profilbild för Anonym
    Anonym

    bra idé, grattis till genomförandet! men jag ser att rapporten är ofullständig. hur löste du problemet med klämsensorer? utan dem kommer motorn inte att aktiveras, och POT kommer att tro att sensorn har utlösts. Kan du skicka ett detaljerat kopplingsschema? förlåt för texten, jag använder en översättare

  2. Profilbild för Carolus

    Thank you!
    In part 1 I write that I use a POT from 2010(2009 W49-) And that is because here is no sensors on POT 2010-. Simply use 31299153. The schematics is right above, use the pin-out described.

  3. Profilbild för Anonym
    Anonym

    Thanks for reply. Yes, you've right, i use 31218393 module! I installed a 10 kΩ resistor on each side of sensor. And now it work, but when i connect C2:4 GY-BN to BK-OG (Close button), the drive folds only a third, then stops and then does not respond to the button. perhaps Is there some kind of additional sensor for the position of the trunk lid, which should send a signal to the module that the lid is closing and you can continue driving?

  4. Profilbild för Carolus

    In the normal, the closing button is connected to the ajar switch ground and are grounded(BK) Are you sure the ajar switch is in open position on YE-OG C2:5 when button is pressed?

  5. Profilbild för Anonym
    Anonym

    Sorry for this question, but will it work without connecting to the CEM? I mean, if i only add “+”, and “-“ on the POT module, and connect switches to the POT? Is it possible to do without activating the POT function on the on-board computer? I only have VIDA + DICE. I am not have so many skills in electrical, but very interested in this idea, and want to be realized this and to do detailed review with your copyright.

  6. Profilbild för Carolus

    The POT needs data from CEM like vehicle speed, ignition state and locked or unlocked status. If you do not connect POT to CAN it will go in "bus off" mode after about 30 seconds I belive.

  7. Profilbild för Anonym
    Anonym

    Ok, I understand. Can i do this with simple vida, or i need special soft and programmer for activate?

  8. Profilbild för Carolus

    You have to do a change in your cars configuration file, you can not do this with only VIDA.

  9. Profilbild för Anonym
    Anonym

    Seems this is unreal to do in my country, very sadly. Otherwise, thanks for explaining. Do the grommet for a cable lines have a part number?

  10. Profilbild för Carolus

    Sadly not, the grommet comes with the hydraulic hoses 30754547.

  11. Profilbild för Anonym
    Anonym

    Hi! Can i change cars configuration file with vdash or p3tools to setup P#177 0x03? What better? Thanks.

  12. Profilbild för Carolus

    I dont think you can change the parameter with V-dash. P3-tool will work.

  13. Profilbild för Anonym
    Anonym

    So, today i finished setup by mechanical part, and tested it by switching power manually. And tailgate don’t opened. It is very hard for motor. The tailgate rise only about 5-10mm in part near the rear glass and no any movement. I think, the way of vector mechanism forces is incorrect, and tailgate need a little another corner, for correct work of POT element in this car. Very dissappointed, now searching about new tailgate loop and grommet without hole…

  14. Profilbild för Carolus

    Better email me, I cant see why it wont lift. Which partnumber of hydraulic motor do you use? Have you the correct amount of fluid and the pressure valve not connected in this trial? Have you welded the hinge correct? Email me pics of mecanics and I have a look.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Search for a content


Choose a retrofit