Retrofit POT S80 del 1

Retrofit POT S80 del 1

Jag kan nog säga att jag är först i världen att ha monterat original självöppnande baklucka på en S80. Så nu kommer en sjujäkla moddning för er som är intresserad.

Det är nämligen så att jag länge funderat på att ha en självöppnande baklucka. Denna finess finns ju enbart på V70 och XC60 i generation P3 så det är extra triggande för mig att få igång det på S80.

Några punkter behöver man dock följa, så jag listar dem nedan.

1. Viket system ska man använda till en S80?  

Jo , det finns egentligen bara ett system och det är hydrauliskt. Detta gör att man endast kan montera självöppnande bagagelucka på 2007-2011. Efter 2011 får man annars många svåra hinder att brottas med som normalt inte går att lösa enkelt. Det elektriska systemet bygger på en elmotor som är kopplad till en gängad stång som är alldeles för stor för att passa på S80:ns gångjärn. När jag började fundera på detta projekt så var jag ju tvungen att jämföra hydraulcylindern jämtemot gascylindern. Och hör och häpna, det är i det närmaste i samma längd och storlek.

Detta gör ju att vi nu kan inse att hydraulcylindern kommer fungera ihop med S80ns baklucka. Men det finns en sak som inte är lika mellan hydraulcylindern och gascylindern och det är kulleden som fäster cylindern i gångjärnet. Gascylindern har en 10mm skalle men hydraulcylindern har 12mm. Så det måste vi ju ändra på. 
Som lite smideskunnig så byter jag kulleden genom att borra bort den svetsade brickan som håller kulleden på plats. Sen slår man helt enkelt ur den gamla kulleden. Slipar ned minimalt och svetsar fast den nya kulleden. Enkelt 🙂

Nu har vi kommit så långt att det är dags att kolla om hydraulcylindern passar som tänkt och vi måste givetvis kolla om gångjärnet kommer fungera som tänkt. Här kopplar vi på hydraulpumpen och tvångsmatar den med 12 volt på bänken.
Ja det verkar ju fungera precis som det är tänkt. Nu är det bara lite fler hinder att komma över. Det finns som sagt 2 hydraulsystem. Ett system från 2008-2009. samt ett system från tidigt 2010 till 2011. Det som skiljer dem åt är att man använde klämsensorer på de riktigt tidiga systemen(2008-2009). Dessa ska man då undvika just pga klämsensorerna, det blir mer extrajobb och fler saker som kan krångla till det. Därför väljer jag personligen systemet efter vecka 46 2009 dvs MY 2010 till MY 2011. Du ska då sikta på en POT styrenhet med nummer 31299153. 
2. Konfigurationen. Till själva konfigureringen så krävs det viss erfarenhet. Givetvis måste du aktivera självstängande baklucka på rad  P#177 0x03. Eftersom POT inte finns i S80 så kommer du inte kunna se POT och dess felkoder i VIDA under din bilprofil, så du kan inte felsöka särskilt bra. Men det går att lura VIDA i ett kort ögonblick. Först måste du ha en ”värdbil” med POT som du läst ut med VIDA. Koppla S80:in med Dice och låt den sitta i. Nu går du in i bilprofilen och väljer ”värdbilen”. VIDA kommer klaga på att din bilprofil inte stämmer med vad den ska läsa ut, men ignorera detta genom att dra ur Dice och avbryt VIN utläsning. Nu går man direkt till nätverk, Anslut Dice igen och när VIDA symbolerna blir gröna klicka på POT och läs ut dess SW och ID nummer som du sparar. Här ser man att POT har accepteras i nätverket också. Leverera Felkoderna och gå ur VIDA. 
Om du nu har dessa 2 felkoder när du felsöker så har du fel generation av den hydrauliska bagageöppnaren:
POT B116113
POT B116213
Dessa felkoder är att POT saknar klämskydden. Givetvis det går att montera 10k ohms motstånd och göra en loop om man vill. Huvudsaken är att man inte får felkod U210100. Det betyder att POT inte har accepteras i CAN nätet i så fall. Då är POT för ny eller fel inställd generation i konfigurationsfilen. Om POT har hittats så är det bara börja labba en rätt konfiguration på låskistan.
3. Låskista! Här har vi bara 1 val på S80 Det är att använda ett lås från XC60/V70 2012, Här är också en skum grej, XC60/V70 31440489, låset passar rakt av på S80. Det som skiljer med S80ns lås jämfört med en V70 2008-2011 är att S80:n enbart har en popupmotor då låset har manuell stängning. Volvo har gjort det enkelt för sig här. Det finns inget centrallås på S80 utan CEM styr endast en 12v matning till popup:en. CEM blir triggad av en styrd jord när du trycker på handtagsbrytaren(se nedan punkt 4). På V70 har man istället ett centrallås där CEM styr centrallåsets motor samt en växlande brytare som jordar för att POT ska förstå och spänningsmatar popupmotorn som är direkt kopplad till POT. Sen har vi en Soft close-motor också som måste monteras. Denna motor drar luckan den sista biten. Jag är lite osäker om man verkligen behöver den på S80 då luckan är mycket lättare än en V70 lucka. Fast jag kör med Soft close tänkte jag, Det är signalen kommer från den inre brytaren, här nedan dom nr 3 på S80 och 1 på V70.
Nu är det dags att kontrollera om XC60 låset fungerar i S80:n. Vilket naturligtvis blev spännande. Allt verkar väl kopplat och fungera. 
4. Handtagsbrytaren. Här måste vi även koppla handtagsbrytaren till POT, impulsen från brytaren är öppningssignalen till POT. Detta blir så då S80 inte har ett centrallås utan helt enkelt ger dig personligen den uppgiften. Brytaren är CEMs öppningsignal av bakluckan. Så att skarva på sig på C2:13 före brytaren ger denna signal vi behöver för att öppna luckan.
Nu testar vi öppningsprocessen och låter filmen tala sitt egna språk..
Nästa uppdatering är den slutgiltiga kabeldragningen och finjustering av soft close och ihopsättning.

Tags:

Comments

7 svar till ”Retrofit POT S80 del 1”

  1. Profilbild för Steffe

    Haha, häftigt 😁

  2. Profilbild för Carolus

    Jo, lite häftigt är det, när alla delar nästan direkt passade. Skumt 🙂

  3. Profilbild för Anonym
    Anonym

    POT module 31278859 will be ok, without pinch sensors ?

  4. Profilbild för Carolus

    Personally I dont think so. The part number tells me production date October 2009, you have to choose a POT from November 2009, Week 46 to be exact.

  5. Profilbild för Константин
    Константин

    Hallå!
    Jag är från Ryssland, jag försöker göra en enhet för min S80 från XC70. Berätta för mig, satte du förstorade gångjärn istället för små, utan att flytta hålen?

    1. Profilbild för Admin

      эй эй
      Приходится передвигать кронштейн поршня, так как он слишком длинный.
      Но я также рекомендую усилить нижний шарик к поршню, иначе нагрузка будет высокой, если для закрытия использовать газовую пружину.

      1. Profilbild för Константин
        Константин

        God dag.
        Jag flyttade det nedre gångjärnet upp med cirka 8 mm, Jag hoppas att det räcker för att inte röra slangarna från hydraulcylindern.
        Jag ersatte standardgasfjädern med en kraft på 600H med 700h, med montering på 10mm bollar.
        Jag har inte testat den här konfigurationen än.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Search for a content


Choose a retrofit