Retrofit ABL S80(2016 Strålkastare)

Retrofit ABL S80(2016 Strålkastare)

 

 

Vill man ha all tänkbar utrustning så kan ju ABL vara ett alternativ?

Jo men visst är det så och eftersom jag har xenon från början så har jag mycket serverat för att det ska fungera. Jag hade turen att få tag på ett par ABL strålkastare från 2016. Skicket är som nya och dom är kompletta med ballaster och styrenheter. När jag prov-monterar dem så ser man hur modernt det är med vita reflexer på sidan. Nice!

OBS! Om man har halogen så fungerar det inte att göra exakt som detta är beskrivet. Det är en helt annan operation, Man behöver montera lägesgivare på front och bakaxel samt dra nya ledningar till HCM modulen i kall zonen.

Det är i stort PnP faktiskt. Det enda som måste tilläggas är de yttre positionsljusen som inte finns på 2016 års strålkastarna. Vi återkommer till dessa senare. För att få aktiva strålkastare att fungera så måste styrenheten bytas ut, dvs HCM(Headlight Control Module). På en bil med Bi-xenon eller ABL så finns denna modul belägen i kallzonen på höger sida. Fastsatt med 2st 10mm muttrar.

Det är ganska enkelt, GDL(Gas Discharge Light) modulen sitter på bilar med Bi xenon och ABL(Advanced Bending Light) så klart på bilar med aktiva strålkastare.

 

Sen så behöver i alla fall jag en på/av stängningsknapp i CCM panelen. Den knappen behövs endast på bilar från 2007-2011. Varför det är så, är för att 2012 så kom en helt ny CEM och man valde att göra funktionen mjukvarustyrd istället. Knappen har artnummer: 30739027 
Knappen ska monteras på en tom plats i CCM panelen. Men tyvärr hade jag ingen tom plats, men det jag kan göra är att ta bort ”Reducerat Larm” knappen då den funktionen kan jag stänga av i IAM. Att ta bort den ger ingen felkod då det är tänkt att man kan ta bort den.

När väl det är klart, så tittar vi på el-schemat så är det i stort ingenting som skiljer ABL från 2007 till 2016. Vilket är bra naturligtvis. Sen att CEM tar över funktionen från 2013 gör inte något speciellt heller, då LIN och CAN är lika som tur är. Däremot verkar det som strålkastarna har gemensam jord istället för att ha separat jord som på -2012

Det verkar ju lite bra, så vi börjar konfigurera konfigurationen och ändrar status från Bi xenon till ”avancerad belysning”. Detta görs på rad P#14 i Car Config från x03 GDL med auto adjuster till x04 Advanced Front Lightning system with auot adjuster. Efter det är ändrat så startar vi om genom RESET.
När bilen startat om så börjar så klart strålkastarna göra sin självtest och vi kollar genast vad VIDA säger till om den nya HCM styrenheten. VIDA läser ut dess serienummer och vi kan se att den gillar det övriga i  systemet.
När vi börjar aktivera lite funktioner och gör en kalibrering av lägesgivarna så kan vi inse att kommunikationen med HCM och strålkastarna fungerar fläckfritt. Vi kan även korrigera avvikelser mellan höger och vänster strålkastare både dynamiskt och statiskt.
Däremot får vi lite felkoder på positionsljusen, Men det är inte så konstigt egentligen då dessa är LED och på tidigare strålkastare en vanlig W5W lampa, effekten blir för låg helt enkelt. Detta måste ju lösas med något effekthöjande. Eftersom bilar fram 2007-2013 har en orange markör längst ut som saknas på 2015-2016 och dessutom är ett lagkrav på min bil så löser jag det genom en att tillföra en orange lampa vid reflexen. Detta löser jag genom att ta både jord och spänning från LED dioden.

 

Hopp..Det fungerade! Vi har inte längre något felkod i systemet.
Då är det bara vänta till våren så man kan njuta av svängande strålkastare när man kör.
Och det finaste är att bilen blivit lite smartare 🙂

 

Tags:

Comments

15 svar till ”Retrofit ABL S80(2016 Strålkastare)”

  1. Profilbild för Steffe

    Får du också en (spök)felkod på kurvljuset i nya mätarhuset? Min larmar allt som oftast på kurvljuset, trots att inga felkoder finns, och allt fungerar funktionsmässigt 🤪

    Har hört att det kan vara nåt special med just FT-modellerna, som jag förstås har 🙈

  2. Profilbild för Steffe

    Detta med eftermonterade ABL-lyktor förstås (2016, bytt styrenhet etc).

  3. Profilbild för Carolus

    Tjo, nej jag får inga felmeddelanden i DIM. Lite frågor: Har du ABL från fabrik? vilken styrenhet har du bytt ? och har du knapp i CCM panelen?

  4. Profilbild för Steffe

    Tja

    Nej, vi eftermonterade det för några år sedan på min 2009 😁

    HCM i torkardiket bytte vi, från GDL till ABL.

    Knapp monterade vi i samma veva 😊

  5. Profilbild för Carolus

    Aha, Men då är jag lite nyfiken vilken inställning du kör med i Konfigen. DIM tar ju bara mot felkoder lagrat i CEM för att det ska komma ett meddelande i DIM (ABL styrs ju ifrån CEM efter 2012). Men du har ju en "gammal" bil så felkoder kommer ifrån HCM då. fast om det inte finns felkoder så ska ju inte DIM varna. På 2009 kommuniserar inte HCM med ECM alls, bara TCM och BCM om ilagd växel och hastighet så där toro jag inte felet är. Jag tror snarare att DIM får fel konfig helt enkelt, nåt den inte förstår med ABL.

  6. Profilbild för Steffe

    Hm, konstigt. #14 är satt till 0x04 i alla fall, så den biten bör ju vara rätt 😁

  7. Profilbild för Carolus

    Ja, Jag är inte helt säker om just du ska ha det alternativet. Svårt att veta exakt när det gäller ABL. Får du bara felkod med TFT DIM så gissar jag på att konfigen är fel.

  8. Profilbild för Steffe

    Ja, precis. Bara med TFT. Det var alternativet jag skulle välja enligt (vdash, bleh) när vi installerade det. Men det kanske inte är helt rätt ändå. Men det enda som lät rimligt också tyvärr, vill jag minnas.

  9. Profilbild för Carolus

    Bra märkligt att du får felmeddelande på ABL, Dels för att DIM vet ju inte vad =x04:a är. Den borde vara mer på hugget om det stått x10 eller x13 och dels för att du inte har något fel.

  10. Profilbild för Steffe

    Kan ju göra det hela ännu mer spännande genom att säga att det kommer och går ibland också, ett tag kunde jag köra nån månad utan att det dök upp 😅

    Ska se om man kan köra en kalibrering (igen) och se om det gör något.

  11. Profilbild för Carolus

    Eller ja det är ju CEM som skickar meddelandet till DIM så klart. Det blir lite high chapparall när man blandar generations CAN så här när konfigurationen läses ut av DIM. Ett exempel som mitt felmeddelande för TPMS, Jag fick felmeddelande i TFT DIM, jag fick då ändra iTPMS raden till Without iTPMS och sen spara. Det är ju nåt min bil inte vet vad det är men raden finns i konfigurationen ändå. DIM läser ju av allt som den vet vad det är och anpassar sig för dess funktion.

  12. Profilbild för Carolus

    För att göra det enklare att förstå. Jag tror inte DIM vet vad x04 är , men den är inställd i mjukvaran för bilen den satt i från början 2015/2016 (ABL blev ju standard efter 2012) Volvo har ju aldrig tänkt att den ska vara bakåt kompatibel så DIM har inte x04 "gamla systemet" i sin mjukvara. Jag kanske hade tur, för jag valde några senare alternativ innan jag visste vilken ABL inställning jag skulle ha av misstag. Så min DIM kanske lyssnar på ett alternativ som blev "rätt"

  13. Profilbild för Marcus
    Marcus

    Var gjorde du av sidomarkeringslampan? Gjorde du ett hål vid reflexen och stoppade in lampan, eller klämde du fast den någonstans?

  14. Profilbild för Carolus
    Carolus

    Hålet för W5W lamphållaren finns kvar där då det är en lika lampinsats i sidomarkeringen som på de äldre, det är bara reflexen som skiljer.

  15. Profilbild för Marcus
    Marcus

    Det är ju smidigt värre!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Search for a content


Choose a retrofit