Vill man ha all tänkbar utrustning så kan ju ABL vara ett alternativ?
Jo men visst är det så och eftersom jag har xenon från början så har jag mycket serverat för att det ska fungera. Jag hade turen att få tag på ett par ABL strålkastare från 2016. Skicket är som nya och dom är kompletta med ballaster och styrenheter. När jag prov-monterar dem så ser man hur modernt det är med vita reflexer på sidan. Nice!
OBS! Om man har halogen så fungerar det inte att göra exakt som detta är beskrivet. Det är en helt annan operation, Man behöver montera lägesgivare på front och bakaxel samt dra nya ledningar till HCM modulen i kall zonen.
Det är i stort PnP faktiskt. Det enda som måste tilläggas är de yttre positionsljusen som inte finns på 2016 års strålkastarna. Vi återkommer till dessa senare. För att få aktiva strålkastare att fungera så måste styrenheten bytas ut, dvs HCM(Headlight Control Module). På en bil med Bi-xenon eller ABL så finns denna modul belägen i kallzonen på höger sida. Fastsatt med 2st 10mm muttrar.
Det är ganska enkelt, GDL(Gas Discharge Light) modulen sitter på bilar med Bi xenon och ABL(Advanced Bending Light) så klart på bilar med aktiva strålkastare.
Sen så behöver i alla fall jag en på/av stängningsknapp i CCM panelen. Den knappen behövs endast på bilar från 2007-2011. Varför det är så, är för att 2012 så kom en helt ny CEM och man valde att göra funktionen mjukvarustyrd istället. Knappen har artnummer: 30739027
Knappen ska monteras på en tom plats i CCM panelen. Men tyvärr hade jag ingen tom plats, men det jag kan göra är att ta bort ”Reducerat Larm” knappen då den funktionen kan jag stänga av i IAM. Att ta bort den ger ingen felkod då det är tänkt att man kan ta bort den.
När väl det är klart, så tittar vi på el-schemat så är det i stort ingenting som skiljer ABL från 2007 till 2016. Vilket är bra naturligtvis. Sen att CEM tar över funktionen från 2013 gör inte något speciellt heller, då LIN och CAN är lika som tur är. Däremot verkar det som strålkastarna har gemensam jord istället för att ha separat jord som på -2012
Det verkar ju lite bra, så vi börjar konfigurera konfigurationen och ändrar status från Bi xenon till ”avancerad belysning”. Detta görs på rad P#14 i Car Config från x03 GDL med auto adjuster till x04 Advanced Front Lightning system with auot adjuster. Efter det är ändrat så startar vi om genom RESET.
När bilen startat om så börjar så klart strålkastarna göra sin självtest och vi kollar genast vad VIDA säger till om den nya HCM styrenheten. VIDA läser ut dess serienummer och vi kan se att den gillar det övriga i systemet.
När vi börjar aktivera lite funktioner och gör en kalibrering av lägesgivarna så kan vi inse att kommunikationen med HCM och strålkastarna fungerar fläckfritt. Vi kan även korrigera avvikelser mellan höger och vänster strålkastare både dynamiskt och statiskt.
Däremot får vi lite felkoder på positionsljusen, Men det är inte så konstigt egentligen då dessa är LED och på tidigare strålkastare en vanlig W5W lampa, effekten blir för låg helt enkelt. Detta måste ju lösas med något effekthöjande. Eftersom bilar fram 2007-2013 har en orange markör längst ut som saknas på 2015-2016 och dessutom är ett lagkrav på min bil så löser jag det genom en att tillföra en orange lampa vid reflexen. Detta löser jag genom att ta både jord och spänning från LED dioden.
Hopp..Det fungerade! Vi har inte längre något felkod i systemet.
Då är det bara vänta till våren så man kan njuta av svängande strålkastare när man kör.
Och det finaste är att bilen blivit lite smartare 🙂
Lämna ett svar