Nu när min XC60 passerat 8000 mil så är det dags för oljebyte i automatlådan TF-80.
Volvo säger att dem använder 12 liter när de byter, men det känns alldeles för lite. Jag kommer köra med 20+ liter och 5 tömningar. Till detta behöver man som sagt minst 22 liter och givetvis Volvos egna olja. Att göra detta krävs ingen raketforskare alls då proceduren är enkel= Tömma först, sen köra alla växlelägen, Tömma igen osv.
Min olja var riktigt förorenad trots låga mil. Svårt att säga varför men troligtvis har tidigare ägare dragit mycket med den. Det var vid näst sista tömningen som oljan började vara klar i färgen. Lite svårt att se på bilden men sista bytet ser man klart att oljan är rödare.
Lokalisera bottenpluggen, den är 2 stegsverkande den mindre torx använder man till att justera nivån i lådan och den yttre för att tömma reservoaren. Vi ska tömma hela reservoaren så den lilla pluggen måste bort helt.
Lokaleisera påfyllningshålet som är beläget under luftfilterhållaren, Denna måste bort.
Använd en tratt för påfyllning och då gärna med slang så man slipper stå böjd och spillet minskar.
Efter mina 5 tömningar så behöver maskinen stå och gå tills automatlådan blivit ca 50 grader. Då öppnar man den lilla pluggen och låter överflödet rinna ut och om det inte rinner ut, tillför man ny olja till det börja droppa. Koppla upp en dator eller liknande enhet för att kunna se oljetemperaturen inne i lådan. Jag använder VIDA till detta och då kan jag även nollställa TCMs räkneverk för oljan. Sen är det klart.
Conclution:
Växlar den bättre? Ja det gör den, lådan känns mindre orolig och jag finner en viss harmoni mellan motor och låda nu mer.
Lämna ett svar