Active Noise Cancellation XC60

Active Noise Cancellation XC60

Ett ganska roligt projekt det här.

Samt att det är ett ganska invecklat system när man läst på om det.

Själva systemet går under namnet ANC(Active Noise Cancelling) men egentligen är det ett gruppnamn av 2 olika funktioner i själva reduceringen av oönskade ljud.

Först ut har vi EOR som står för Engine Order Reduction. Den funktionen ska ta bort oljud inne i kupén som uppstår vid låg last, ett motljud spelas upp i högtalarna för att motverka den totala lågton som sker från motorn. Allt kan inte reduceras men det minskar rejält.

Sen har vi EOE som står för Engine Order Enhancement. Denna funktion har till uppgift att förstärka och jämna ut ljud skapade av elkomponenter och motorn. Ett inspelat motorljud spelas upp i högtalarna. För att detta ska fungera så jämför AUD ljuden upptagna av den främre och den bakre mikrofonen samt att AUD är kopplad via HS-CAN. För att den här algoritm ska fungera så tar AUD information ifrån:

1 ECM, Varvtalet,vridmoment och utväxling.

2 TCM, Aktuellt växlingsläget.

3 CEM,PDM och DDM, aktuell information om fönster och dörrar.(öppnas en dörr eller fönster stängs funktionen av).

———————————————————————————————–

[Att tillägga är att denna funktion bara fungerar på S60 (2011-) och XC60 T6]

———————————————————————————————–

Enligt VIDA nämns inga andra modeller. Så övriga kan jag inte svara på. Inga direkta ändringar i CC heller för den delen.

Vad skulle man ändra på egentligen? Noden kommer ju inte upp så man kan felsöka. Nej här tror jag bara den lyssnar på CAN. Den verkar ju inte prata i alla fall eller ja, jag ändrar det mest uppenbara förstås, parametern för bilmodel då, ändras till S60 eller som i mitt fall ändrar jag motor parametern XC60 T6.

Nå väl för att detta ska fungera så behöver AUD ha en ljusblå kontakt.

Kontakten går att köpa hos Volvo en 22-polig JAE kontakt, men den finns även att köpas från annat håll på webben, Finns att beställa från Standby i Trollhättan:  JAE 22-pol
AUD kommuniserar via HS CAN, för att få aktuellt varvtal,växel bla. Så i kontakten ska HS CAN kopplas. Det spelar egentligen ingen roll var man skarvar på sig på CAN men förslagsvis på närmaste punkt.
Man bygger sedan en kabelsats och införskaffar 2 st mikrofoner. Jag gjorde även ett adapterkablage så jag kunde välja om längden behövde justeras. På baksidan om AUD kopplade jag in ANC kontakten och drog kablarna till främre passagerarsätet och de bakre passagerarsätet.
Så nu började man helt enkelt projektera själva monteringen av systemet i bilen. Jag började med att lossa innertaket och A och B stolpens plast. Det räcker om man lossar innertaket på höger sidan genom att ta lossa kurvhandtagen och lastgallerhållarna, dessa sitter fast med kurvhandtagen, pilla bort lastgallerhållarna efter kurvhandtagen är avlägsnade. Solskydden fram måste bort och takkonsollen. Inne i takkonsollen sitter 3 torx som måste skruvas bort. Sen kan man arbeta uppe i taket på högersidan
Det började bli tjockt med kablar på A-stolpen då kablaget för micken till SCT även går upp till vänstersidan där. Mät ut och borra ett 22mm hål för den främre micken. Mäter man enligt min bild så ska avståndet vara 170mm från solskyddets låsanordning.
På B stolpen så får man dra mikrofonkabeln längst bältets kanal och vidare upp till taket där man borrar ett 22mm hål ca 95mm dock inte mer än 120mm för det löper en kabelstam i närheten. glöm inte sätta dit toppspärrarna på mikrofonerna.
Resultatet blev så här  med mickarna monterade.

Jag har ju monterat mickar för att få Active Noice Cancelling. Vilket är en bra uppfinning om det nu fungerar.

Men för att få ut maximalt med ANC så fyller jag på med att även aktivera EOR(Engine Order Reduction) och EOE(Engine Order Enhancement). Detta gör man genom att ansluta HC-CAN till förstärkaren.

EOR eller Engine Order Reduction som det heter skapar ett motljud vid låg last på motorn, Eftersom vid låg last upplevs motorn som dovt brummande som kan bli störande. Detta filtreras bort genom ett lägre frekvensljud  som spelas upp i högtalarna. För detta så måste förstärkaren veta varvtalet på motorn då via HC-CAN.

EOE eller Engine Order Enhancement. Här blir det spännande, När du accelererar med bilen så ökar motorvarvtalet och motorljudet kan upplevas som störande,  förstärkaren spelar då upp en samplig i högtalarna som motsvarar ett 5 cylindrigt ljud på lägre varv för att motverka detta bekymmer. Egentligen är detta bra om du har en 6 cylindrig motor eller en 4:a. Eftersom jag har en 5 cylindrig motor redan så kommer detta bli intressant att höra. Även här lyssnar förstärkaren på HC-CAN och då även vald växel och om fönsterna är öppna eller stängda.

Nåväl för att ansluta till HC-CAN kan man göra lite som man vill. Antingen löder man helt enkelt på CAN slingan vart man känner lämpligast. Eller så tar man ett kontaktstycke som är tomt. Jag väljer 74/518 som är belägen vid baksätet. Jag vet att detta är tomt för att jag har inte 4C i bilen. Ska man vara noga så är det 74/561 som det är tänkt man ska använda. Men jag hittade inte detta kontaktstycke, Jag antar att det är för att det är inte säkert det är monterat i alla bilar. Visst jag kan löda dit det men jag är lite lat och använder 74/518 istället.

Här ser vi också vilken plint som är lämpligast att ta signalen ifrån och det är bakom baksätet i 4C kontakten
Vi drar HS-CAN från kontakten till slutsteget till kopplingen under baksätet och monterar ihop det.
Efter en sväng så märkte jag faktiskt (när jag visste vad jag skulle lyssna efter) att mot-ljudet kan urskiljas på tomgång och när volymen på stereon var lite mindre än medel, då kom ett pulserande dovt ljud. Ganska irriterande vill jag säga. Men om det fungerar som tänkt har jag ingen aning om?  Det väsnas om i bilen hur man är vrider på det. Fast det är nåt sorts skumt motljud som kan urskiljas i vissa situationer. Men motorljudet uteblev när man gasade. Trodde jag skulle få värsta T6:an i högtalarna. 🙂
Behövs det här? inte nu så här när man är klar. Det kändes inte som det fungerade särkilt bra. Kanske därför det bara är 1% av bilarna som fick det här 🙂

Tags:

Comments

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Search for a content


Choose a retrofit