En riktigt användbar funktion.
Eftersom jag strular en del med config och inställningar så är min bil behov att extern laddning, så jag har i alla fall löst detta lite enklare med en Calix Volvo original batteriladdare monterad i kallzonen i motorrummet. Den ger kanske inte så mycket kräm om du ska stå en bra stund med bilen med tändning igång. Men väl när man lägger bilen i programeringsläget så räcker det mycket bra. Där drar den inte många Ampere 🙂
Så då börjar vi montera en laddare då.
För att ta bort MID-FUSE säkringarna för att kunna föra in spänningskabeln från batteriladdaren krävs det att lyfta upp hela plinten och även reläboxen i botten. För att få upp MID-FUSE plinten så måste man lossa 10mm muttern som förser hela hållaren med spänning. Dra de GRÅ främre låsklackarna åt sidan och samtidigt de svarta låsklackarna i botten rödmärkta. När du dragit hela plattan uppåt så lossar man de gula låsklackarna och drar den bakre reläboxen rakt upp.
Den undre reläboxen sitter med 2 gråa klackar som du flyttar åt sidan, Med ett bestämt drag så drar man den rakt upp, lossa även gummit till den feta spänningskabeln, så följer den snällt med upp. Lyft ur den ur lådan med.
Nu kan man leka med hela bottendelen hur mycket man vill och det ska vi göra..
Jag fäster själva laddaren i kallzonen vid styrboxen.
Sen drar jag upp matningen genom kabelkanalen och in genom säkringslådan, upp till sista MID-FUSE hållaren och monterar den där med en 60 amp säkring. Detta gör jag för sakens skull bara. Själva laddaren är avsäkrad med 15 amp vid kallzonen. Men det ser snyggare ut. 🙂
Här ser man hur jag dragit plusmatningen genom kabelkanalen så den inte är i vägen för batteriet senare.
Jorda laddaren vid de tomma jordpunkterna i kallzonen. under platsen vid bränslevärmaren. Jag kunde också stripa kabeln med mitt PTC kablage som jag monterade tidigare. Smidigt. Sen är det bara på med plasten igen.
Nu ska vi dra kabeln till 230V uttaget. Det gör vi genom hjulhuset och igenom en gummigenomföring bakom larmsirenen, Denna sitter bara här på XC60.
Sen borrar jag hål i plasten till parkvarningen. Jag kan ju inte ha några dimljus i allafall på denna kärra så det blir enklast att montera kabeln så.
Line:a in kabeln och kör med kabelstripes senare när längden är perfekt och dragningen.
Jorda gör jag bakom lyktan så väck med den och skruva kabeln mot karossen.
Sen drar du 230 kabeln jäms med ABS-enheten och upp bakom bromsbehållaren så du kommer upp vid styrboxen.
Nu monterar vi hiop bilen igen och drar fast kablarna ordentligt.
Sen ska vi prova om det funkar. In med ”motorvärmarkabeln” och provmät!!!
Mjoo, här kommer det laddström minsann. Väl värt!
då bockar vi av batteriladdare på listan och funderar på nästa uppdatering!
Lämna ett svar