Eftermontering ACC- S80

Eftermontering ACC- S80

 

Om du vill testa vad din kropp är kapabel till, så ska du eftermontera en adaptiv farthållare!!

När jag projekterade en eftermontering av Adaptive Cruise Control, så lät det enkelt i min hjärna. Det är ju inte supermycket saker direkt. En FSM-modul,radar,rattknapp,diodbrygga, bromsservo med pedallägesgivare och bromsunderstöd och en knapp i Ccm-panelen och slutligen lite kablar… Låter det enkelt?  Jag rekommenderar inte någon att göra detta om ni inte har god erfarenhet inom bilelektronik och goda mekarkunskaper. Om du ändå känner dig taggad så förbered dig då till att riva ned hela bilen från framsätet till grillen. Ok, jag ska gå igenom lite grejer först.

1. Studera kabelschemat NOGA. Det är A och O att allt det här lirar, det lönar sig om du pluggar kabelpositioner och färgerna så du slipper felsöka senare när allt är på plats,

2. Kontrollera donatordelarna. Försäkra dig om att alla delar fungerar. Om du köpt de på skroten så är det inte helt enkelt att veta om den fungerar. Ganska tråkigt om du avverkat detta projekt och det visar sig att en del inte fungerar.

3. Undersök först hur delarna ska sitta innan montering Ganska klok regel med tanke på att delarna till detta sitter grönjävligt till. Speciellt bromsservon. Den är nog projektets jobbigaste pryl.

Ok, men då börjar vi!

                                                        INSTRUMENTPANELEN:

Den måste ut ur bilen. börja med att lossa ratt,instrument och mittkonsoll sen arbeta dig igenom alla 14 fingängade M7 skruvar. Det som är positivt är att den sitter ganska lätt och inga kablar är fästa i instrumentpanelen så den är bara att dra ur. Det är bra att vara 2 personer för utlyftning.

  Den visuella varningen måste monteras i brädan och det görs enklast genom att göra en mall och fästa den exakt där den ska sitta. Det syns på undersidan var man ska sätta den om man är lite haj, Det är hårfint nära varmluftskanalen för vindrutan så ta det försiktigt när du skär så du inte sätter den för långt åt vänster. 

FSM:
Inne i bilen är det dags för att sätta dit FSM på sin position. Den har en egen plats vid fästet av SRS kudden. 

Den egentillverkade kabeln från FSM till kontaktstycke 74/411 på position 3-4-5(grå/orange,gul/röd och blå/grå) och kabeln till den visuella varningen ska stripas och anslutas. Den gula kontakten till FSM hittas inte i VIDA, den finns inte med där alls. Jag tror Volvo har glömt den i reservdelskatalogen. Men det är bara tänka lite utanför boxen. FORD Mondeo är byggd på samma EUCD plattform och har den kontakten i alla Mondeo. Så åk till skroten och köp den på en självplock. Stifta om handsken samt lägg till 4 terminaler för diodbryggan. Det blir då följande 1 st  kontakt till diodbryggan samt  Hi-CAN till FLR, tillslag blå kontakt CEM(C3:55) och kommunikation till Blå kontakt till CEM (C3:47-C3:48) samt jord. 

ABS KONTAKTEN:
Sen ska det stiftas om i ABS kontakten då adaptiv farthållare kräver en del extrafunktioner som en bil utan ACC normalt inte har, Därför rekommenderar jag att köpa en kontakt från skroten så du kan göra stiftningen smidigare, Dels så får du lite insikt hur den funkar samt man kan låna terminaler ur den. 2 givare ska läggas till, det vill säga, bromslägesgivare samt bromsunderstödssensor. Dessa är 8 st i antal som ska anslutar till rätt position i ABS handsken. (se följande kabelschema markerat i blått)  Det blir lättare om du använder den lösa handsken som ”mall” senare när stiftningen ska ske på plats i bilen. Märk upp positionerna och färgmärk givarkablarnas position så man kan hålla isär dem. I isolatorn sitter en kabelgenomföring som du behöver borra respektive hål med en 3 mm borr.

                                                                    BROMSSERVO:

Nu kommer vi till bromsservon. Jag måste byta den på grund av att jag inte har varken bromsmotorn eller lägesgivaren på min gamla bromsservo, det är nog så för de flesta då bromsunderstöd inte är en standardgrej.. Bromsservon i sig sitter nå grönjävligt dåligt till. Till och med när instrumentbrädan är ur så går det knappt att lossa de fyra bultarna till själva klockan. Det underlättar något att avlägsna bromsljuskontakten och farthållarkontakten. Tänk på att du faktiskt inte behöver lossa bromsrören på cylindern de är i flexislang så den kan man tränga undan med minimal påverkan på själva stålrören. Bulten till bromspedalen är en sorts lagring av plast så ha ej sönder piggarna som läser den på plats.

CEM: 
Nu är dags att stifta om i CEM. Då måste vi lossa isolatorn i den blå handsken så vi kan stifta in den grå/vita kabeln i position C3:55(just min blev grå/brun). Den finns inte där fysiskt på bilar utan ACC, Den här kabeln är det som får FSM att fungera, när väl det är gjort så ska HS-canslingan lödas på C3:47 och C3:48. i samma handske, splitta upp slingan och löd. Använd ej strömtjuvar eller annat skit. var NOGA istället och löd.

RADARN:
Sen ska kabeln till själva radarn dras igenom torpedväggen ned till fronten, samt kabeln tidigare nämnd grå/orange från 74/411 som ska förse både FSM och FLR med ström till säkringsboxen genom säkring på position 18, det vill säga : 11B: F18.  Tänk på att radarn kräver 2 st matningar. Kabeln fram är lite bökig att få igenom frontplåten men det finns ett ställe bakom lycktan mot frontkorgen där kabeln kan passera.

RATTKNAPPEN:
Givetvis måste man ha en rattknapp för ACC funktionen. Den är busenkel att byta när ratten endå är bortplockad. Nice!


SLUTMONTERING OCH ÄNDRING I CEM:

Efter att man nu monterat ihop allt igen så aktiverar man krockvarningssystemet i CarConfig. Glöm ej att enabla den visuella panelen också. Spara en kopia och uppdatera Configfilen. Fast det är inte klar riktigt än, se till att Synka CEM med BCM då ändringar i ABS enheten har skett, detta är viktigt annars sätter ABS modulen en hel bunt felkoder för DSTC,.. 
BAM BAM!

Ändra i CarConfig 1.Farthållare ACC 2.Bromsunderstöd CMbB 3.Visuell Varning.
När detta är gjort resetta bilen och gör en funkrionskontroll på alla delarna i VIDA aktiveringar så du ser att alla grjer fungerar som de ska.
Gör en kalibrering av radarenheten med hjälp av VIDA i sedervanlig rutin!
HAPPY HOUR!


FULLÄNDAD!!!
UT OCH PROVA!!


                                                    

Tags:

Comments

2 svar till ”Eftermontering ACC- S80”

  1. Profilbild för J
    J

    Snyggt jobbat och kul beskrivet! Jag är långsamt hack i häl på dig med min 12a.

    Lite rädd för bromsförstärkaren bara
    …uuu

  2. Profilbild för Carolus

    Det blir inga problem, lungt och metodiskt så går det fint!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Search for a content


Choose a retrofit