Tjo, här kommer en uppdatering som heter duga.
När jag köpte bilen så beställde jag en ny ratt direkt efter ägarbytet. Jag gillar att få ratta in min bil utan att få bakterieskador från andra ägares hygien. Då beställde jag en ny kringla på Volvo nasaren, Minns inte direkt men den kostade väl runda slängar 4300 kr tror jag. 90 mil senare kände jag at jag borde ha lagt pengarna på en R-kringla istället. Så jag beställer en sådan också drygt 4800 kr Sagt och gjort. Ut med den gamla ny-nya ratten….igen och in med R-ratten istället, och samtidigt byta airbag modul till en med helt järnmärke i mitten. Monteringen är rent av barnenkel. Vrid ratten 90 grader kör in en grov mejsel i hålet så du känner att mejseln bottnar. böj mejseln UPPÅT tills du hör ett ”clickljud” , vrid ratten åt andra hållet så du kommer åt motsatt hål. Gör nu likadant, nu släpper airbagen från centrum. Vrid ratten till tillbaka. Ha inte tändning på längre utan ta ur nyckeln. Du behöver inte lossa nån batterikabel, airbagen smäller inte av. Koppla bort båda stegen till airbagen. Flytta över rattkontakterna med centrumskenan. Montera ihop i omvänd ordning. Glöm ej att återmontera RTI knapparna på baksidan av ratten om du har sådana.
Lämna ett svar